Ve sbírkách zákonů vyšla novela zákona na ochranu spotřebitele. Pokud podnikáte na trhu B2C, pak vám od 8.12.2022 začalo běžet 30 dní na aplikování změn.
Ptáte se, jaké to budou? V tomto článku se vám pokusíme sesumírovat novou směrnici EU pro e-shopy a online obchodníky (pouze B2C), která má za úkol chránit zákazníky před nekalými praktikami.
O čem všem si počtete?
1️⃣ Třeba o tom, že si od nového roku budete muset začít dávat pozor na recenze a každou z nich si pečlivě zkontrolovat.
2️⃣ O ,,fake” slevách. Ne, že byste takové slevy někdy dávali, ale je dobré o tom vědět.
3️⃣ O důležitých změnách v kupních smlouvách 👉🏻 zákazník odteď může vypovědět smlouvu do 90 dnů bez udání důvodu.
Tak pojďme na to!
V tomto článku jsme vycházeli převážně z těchto zdrojů, ke kterým se doporučujeme vrátit:
a) Webinář: Jak (s)právně nastavit slevy v roce 2023
b) Článek: Až vám poslanci na podzim zruší slevy od Ilinčeva
Pouze transparentní recenze & systém ověření
Jakmile vstoupí nová úprava v platnost, budete muset dokládat pravost veškerých recenzí, které uvádíte na svém webu, zbožových srovnávačích, v Google Nákupech atp.
Co to pro vás bude obnášet? Právnička Petra Dolejšová radí, abyste si zavedli systém ověření, který bude jasně definovat:
- jakým způsobem recenze ověřujete, tzn. jak víte, že se jedná o člověka, který u vás nakoupil
- kde všude taková hodnocení sbíráte
- a nebo jak vypočítáváte průměr
O tomto vašem systému ověření musíte informovat v místech, na kterých vaši potenciální zákazníci přichází s recenzemi do styku. Háček je v tom, že v tomto provedení je nařízení svým způsobem technicky neproveditelné. Jak chcete doložit pravost hodnocení například na Facebooku?
Tipy jak na to!
Nastavte si notifikace a hlídejte si každou recenzi. Pokud bude negativní, nemažte ji! Pokud bude nepravdivá, nahlaste zneužití recenze. Dále si v zápatí svého webu vytvořte podstránku s vašimi pravidly ověřování a kdykoliv to bude nutné, odkazujte se na ně.
Když sleva, tak jen ta opravdická
Jak to bude fungovat?
- Pravidla nové směrnice pro vás platí v momentě, kdy na jakémkoliv svém prodejním kanálu vyhlásíte akci, ze které jde jen trošku cítit sleva.
- Naopak neplatí pro zboží s krátkou dobou trvanlivosti, služby či digitální produkty. Rovněž neplatí pro slevy individuální 👉🏻 množstevní akce (1+1 zdarma, 2+1 se 30% slevou), sleva na objednávky nad 2000 Kč, sleva od influencerů, sleva na narozeniny, věrnostní slevy, slevy za body, slevy zaslané newsletterem atp.
- Přes 30 dní nejede vlak! Sleva se bude počítat z nejnižší ceny za posledních 30 dní. Například: Prodáváte dětské odrážedlo za 1000 Kč. Na Den dětí 1. 6. 2023 ji chcete nabídkou v akci s 20% slevou za 800 Kč. Uvědomíte si ovšem, že jste již 15. 5. 2023 dávali 5% slevu na oslavu Dne rodiny. Nová sleva ke Dni dětí se vypočítá z 950 Kč, nikoliv 1000 Kč. A akční sleva nebude 20 %, ale jen 15,8 %.
💡 30-ti denní okno se ruší v momentě, kdy slevu dále navyšujete.
Zpět k našemu příkladu: Z 15,8 % chcete navýšit o další 2 %, novou slevu 17,8 % počítáte z ceny 950 Kč za odrážedlo.
- Začněte si vést cenovou historii.
Co vám hrozí, když se na to 💩 ?
- Nejhorší možný scénář: Pokuta až 5 milionů Kč, případně až 4 % z ročního obratu.
- Zákazník může požadovat přiměřenou slevu zpětně.
- Zákazník může odstoupit od kupní smlouvy a chtít vrátit celou částku až 90 dní zpětně.
Doporučení závěrem
💡 Kontaktujte vašeho právního poradce.
💡 Mrkněte na webinář a přečtěte si článek.
💡Pokud máte svůj e-shop na Shoptetu, pak si přečtěte článek přímo na jejich blogu.
P.S. Lehká úvaha na úplný závěr
Pro nás marketéry, naše klienty a všechny podnikatele prodávající produkty koncovým zákazníkům, je to bezesporu po GDPR či Cookies liště další výzva, kterou musíme společně překonat. Osobně ale věříme, že se tímto krokem celkově trh zlepší. Transparentní vývoj cen zvedne důvěru zákazníků v nakupování. Pro vás majitele i marketéry je to pak příležitost ukázat vaši kreativitu a umění strategicky plánovat.