Pravděpodobně jste si ve svém Google Analytics účtu všimli lišty s informací o ukončení Universal Analytics, ke kterému dojde 1. 7. 2023. Znamená to, že už dále nemůžete přehlížet nové Google Analytics 4, které tu s námi sice již nějakou tu dobu jsou, ale většina z nás je doposud úspěšně ignorovala. 🤓
Tak pokud vás zajímá:
- Proč k této změně dochází
- Jaký je rozdíl mezi UA (Universal Analytics) a GA4 (Google Analytics 4)
- Co to pro váš web či aplikaci znamená
- Jaké kroky nyní podniknout
…tak čtěte dál a všechno se dozvíte.
Co znamená “konec Universal Analytics”?
Od 1. července 2023 již nebude možné sbírat data do UA. Ale nebojte, historická data v UA účtech budou dostupná minimálně po dobu dalších 6 měsíců. Takže si budete moci vše vyexportovat minimálně do konce roku 2023.
Pravděpodobně vás napadly otázky:
- Bude možné přenést data z UA do GA4?
Bohužel ne. Můžete si však data z UA vyexportovat v podobě CSV, XLSX, Google Sheets nebo PDF. Z Google Sheets si pak můžete data jednoduše vizualizovat v Google Data Studio. Detailní návod a všechny možnosti exportu naleznete v článku od Measureschool.
- Přijdu tedy o data?
Tato otázka má dvě úrovně. Ano i ne.
Krátkodobě o data nepřijdete. Pokud si Google Analytics 4 nastavíte již nyní a začnete sbírat data, abyste od 1.7.2023 mohli bez problémů vyhodnocovat výsledky či vytvářet remarketingová publika, bude to skoro jako by se nic nezměnilo.
Když se ale budeme bavit o dlouhodobých datech za několik let zpátky, které jste do UA nasbírali ještě před implementací GA4 – tak ano, o ty přijdete, pokud si je nevyexportujete.
Google Analytics 4 – co to vlastně je?
Jedná se o 4. generaci nástroje Google Analytics. Když se podíváme do historie, tak Google Analytics prapůvodně vychází z nástroje Urchin, který v roce 2005 koupil Google. Následně pak v roce 2007 vyšla nová verze pod názvem Classic Analytics a v průběhu roku 2012 byly spuštěné Universal Analytics, které jsme doposud využívali. Nicméně, kvůli metodice měření se na GA4 musíme koukat jako na něco úplně jiného.
GA4 využívá Event-Based tracking a vychází z platformy Google Firebase, což je software na vývoj aplikací. Spojení s Firebase není náhodné, protože vývojáři v Google si jsou vědomi velkého rozmachu mobilních aplikací a díky GA4 tak umožní vyhodnocovat dění jak v aplikaci, tak na webu, v rámci jednoho rozhraní.
Možná jste si v roce 2020 v Google Analytics všimli možnosti vytvoření App+Web property. Tak přesně to už byl předchůdce GA4.
Jaký je rozdíl mezi UA a GA4?
Rozdílů je hned několik.
- Zcela odlišná metodika měření (Session-based vs. Event-based)
Největší změnou je metodika měření. Universal Analytics fungují na tzv. Session-based modelu, kdy se odesílají různé typy hitů. Vše ale vychází ze session (relace). GA4 jsou založené na Event-based modelu, kdy veškeré informace se zasílají jako eventy.
Velkou výhodou Event-based modelu je fakt, že můžete na základě kliknutí, scrollů a dalších interakcí získat lepší obrázek o tom, jak se uživatelé na webu nebo v aplikaci chovají. Vytvoříte si takovou timeline chování návštěvníků na základě všech eventů, které jsou do GA4 odesílané.
- Jiná struktura odesílaných událostí
Do UA jste byli zvyklí odesílat události, které měly strukturu: kategorie/akce/štítek.
Nyní v GA4 je pouze název daného eventu a k němu doplňkové parametry.
Lépe si lze rozdíl v metodice představit na obrázku níže.
- Větší flexibilita
Pokud jste si již GA4 procházeli, tak jste si mohli povšimnout, že v nich není tolik defaultně připravených přehledů jako v UA a je zde kladen větší důraz na to, abyste si reporty připravili sami. A to není náhoda. GA4 nabízejí díky event-based metodice větší flexibilitu práce s daty, než tomu bylo v případě UA. Vizualizaci dat nechává zatím Google spíše na nás, ale dá se očekávat, že množství defaultně nastavených grafů a tabulek bude přibývat. Aktuálně spíše doporučujeme vytahovat si data z GA4 do dashboardu v Google Data Studio, kde máte mnohem více možností pro vizualizaci dat.
- Cross-device tracking
Obrovskou výhodou GA4 je možnost napojení více různých dat (GA4 tomu říkají Data Streams), takže budete moci v rámci jedné Property sledovat data z webu, iOS aplikace či Android aplikace. Pokud tedy využíváte aplikaci i web, budete moci konečně data spojit a vyhodnocovat je jako celek. Stačí pouze propojit účet Firebase s GA4 a data se začnou automaticky plnit. Zároveň můžete přidat více webů a také je vyhodnocovat jako celek. Navíc je jste v rámci Property schopni také od sebe oddělit. Jak vidíte, flexibilita GA4 je opravdu velká.
GA4 zároveň dokáží lépe identifikovat uživatele pomocí User-ID, Google Signals či Client-ID. Díky tomu mohou lépe spojit jednotlivé návštěvy uživatelů z různých zařízení a dostanete lepší pohled na data, než v případě UA. Z toho důvodu máte za stejné období v GA4 menší množství uživatelů než v UA.
- Automatické měření událostí
Pokud jste se alespoň základně vyznali v Google Tag Manager, tak jste si pravděpodobně posílali do UA eventy jak scroll, outbound clicks, video engagement či stažení souboru. V rámci GA4 se tyto eventy měří automaticky. Stačí pouze měření zapnout v nastavení Data Streamu.
- Export do BigQuery
Další velkou výhodou je možnost automatizovaného exportu raw-dat do Google BigQuery, což je cloudový warehouse od Google. I když se může zdát, že tato možnost je spíše jen pro velké e-shopy, které s daty pracují opravdu podrobně, tak ji doporučujeme nastavit i těm menším. Důvodem je fakt, že se data v rámci GA4 ukládají jen po dobu 14 měsíců. Pokud napojíte GA4 účet do BigQuery, tak o data nepřijdete.
Co dělat nyní?
Již před nějakou dobou Google oznámil, že veškerý další vývoj bude probíhat pouze pro GA4. Z toho se dalo vyvodit, že UA před sebou nemá dlouhého života. Díky tomu, že jsme dostali informaci o konci UA s velkým předstihem, nebude problém se na to připravit, pokud začnete již nyní.
- Jestli jste již tak neučinili, tak doporučujeme nastavit GA4 pro váš e-shop co nejdříve, abyste začali sbírat data a byli tak připraveni na pozvolný přechod. Využíváte-li například Shoptet, nastavení GA4 pro vás bude hračka. Jen přidáte Measurement ID do svého rozhraní a máte vyhráno. Pro e-shopy programované na míru, a nebo bez podpory GA4, bude implementace o něco málo složitější. Kompletní návod na implementaci GA4 přímo od Google naleznete zde.
- Jestli jste UA měli nastavené přes Google Tag Manager, tak není možné jednoduše upgradovat na GA4. Budete muset vše nastavit od začátku. V GTM již delší dobu naleznete připravený tag přímo pro GA4.
- V dalším kroku si propojte Google Ads, Search Console a Merchant Center s nově vytvořenými GA4. Do Google Ads si pak můžete z GA4 převést konverze a publika, stejně jako jste byli zvyklí v UA.
Ze začátku se GA4 mohou zdát matoucí a chybí v nich některé metriky, na které jste byli doposud zvyklí. Až se ale v GA4 více zorientujete, budete je mít možná radši, než původní UA. 🙂 Když si nebudete vědět s nastavením GA4 rady, neváhejte se na nás obrátit.