Preloader logo Preloader logo
Cz En
Služby & Ceník Případové studie O nás Volné pozice 🎙️Podcast Blog Kontakt Logo

Odebírejte novinky od Socials

Přihlášení proběhlo úspěšně, děkujeme.

Špatně zadaná emailová adresa.

Prosím, odsouhlaste zpracování osobních údajů.

Pravděpodobně jste si ve svém Google Analytics účtu všimli lišty s informací o ukončení Universal Analytics, ke kterému dojde 1. 7. 2023. Znamená to, že už dále nemůžete přehlížet nové Google Analytics 4, které tu s námi sice již nějakou tu dobu jsou, ale většina z nás je doposud úspěšně ignorovala. 🤓

Tak pokud vás zajímá:

  • Proč k této změně dochází
  • Jaký je rozdíl mezi UA (Universal Analytics) a GA4 (Google Analytics 4)
  • Co to pro váš web či aplikaci znamená
  • Jaké kroky nyní podniknout

…tak čtěte dál a všechno se dozvíte.

Co znamená “konec Universal Analytics”?

Od 1. července 2023 již nebude možné sbírat data do UA. Ale nebojte, historická data v UA účtech budou dostupná minimálně po dobu dalších 6 měsíců. Takže si budete moci vše vyexportovat minimálně do konce roku 2023.

Pravděpodobně vás napadly otázky:

  • Bude možné přenést data z UA do GA4?

Bohužel ne. Můžete si však data z UA vyexportovat v podobě CSV, XLSX, Google Sheets nebo PDF. Z Google Sheets si pak můžete data jednoduše vizualizovat v Google Data Studio. Detailní návod a všechny možnosti exportu naleznete v článku od Measureschool.

  • Přijdu tedy o data?

Tato otázka má dvě úrovně. Ano i ne.

Krátkodobě o data nepřijdete. Pokud si Google Analytics 4 nastavíte již nyní a začnete sbírat data, abyste od 1.7.2023 mohli bez problémů vyhodnocovat výsledky či vytvářet remarketingová publika, bude to skoro jako by se nic nezměnilo.

Když se ale budeme bavit o dlouhodobých datech za několik let zpátky, které jste do UA nasbírali ještě před implementací GA4 – tak ano, o ty přijdete, pokud si je nevyexportujete.

Google Analytics 4 – co to vlastně je?

Jedná se o 4. generaci nástroje Google Analytics. Když se podíváme do historie, tak Google Analytics prapůvodně vychází z nástroje Urchin, který v roce 2005 koupil Google. Následně pak v roce 2007 vyšla nová verze pod názvem Classic Analytics a v průběhu roku 2012 byly spuštěné Universal Analytics, které jsme doposud využívali. Nicméně, kvůli metodice měření se na GA4 musíme koukat jako na něco úplně jiného.

GA4 využívá Event-Based tracking a vychází z platformy Google Firebase, což je software na vývoj aplikací. Spojení s Firebase není náhodné, protože vývojáři v Google si jsou vědomi velkého rozmachu mobilních aplikací a díky GA4 tak umožní vyhodnocovat dění jak v aplikaci, tak na webu, v rámci jednoho rozhraní.

Možná jste si v roce 2020 v Google Analytics všimli možnosti vytvoření App+Web property. Tak přesně to už byl předchůdce GA4.

Jaký je rozdíl mezi UA a GA4?

Rozdílů je hned několik.

  • Zcela odlišná metodika měření (Session-based vs. Event-based)

Největší změnou je metodika měření. Universal Analytics fungují na tzv. Session-based modelu, kdy se odesílají různé typy hitů. Vše ale vychází ze session (relace). GA4 jsou založené na Event-based modelu, kdy veškeré informace se zasílají jako eventy.

Velkou výhodou Event-based modelu je fakt, že můžete na základě kliknutí, scrollů a dalších interakcí získat lepší obrázek o tom, jak se uživatelé na webu nebo v aplikaci chovají. Vytvoříte si takovou timeline chování návštěvníků na základě všech eventů, které jsou do GA4 odesílané.

Zdroj: Analytics.google.com
  • Jiná struktura odesílaných událostí

Do UA jste byli zvyklí odesílat události, které měly strukturu: kategorie/akce/štítek.

Nyní v GA4 je pouze název daného eventu a k němu doplňkové parametry.

Zdroj: https://support.google.com/

Lépe si lze rozdíl v metodice představit na obrázku níže.

Zdroj: https://www.cardinalpath.com/
  • Větší flexibilita

Pokud jste si již GA4 procházeli, tak jste si mohli povšimnout, že v nich není tolik defaultně připravených přehledů jako v UA a je zde kladen větší důraz na to, abyste si reporty připravili sami. A to není náhoda. GA4 nabízejí díky event-based metodice větší flexibilitu práce s daty, než tomu bylo v případě UA. Vizualizaci dat nechává zatím Google spíše na nás, ale dá se očekávat, že množství defaultně nastavených grafů a tabulek bude přibývat. Aktuálně spíše doporučujeme vytahovat si data z GA4 do dashboardu v Google Data Studio, kde máte mnohem více možností pro vizualizaci dat.

  • Cross-device tracking

Obrovskou výhodou GA4 je možnost napojení více různých dat (GA4 tomu říkají Data Streams), takže budete moci v rámci jedné Property sledovat data z webu, iOS aplikace či Android aplikace. Pokud tedy využíváte aplikaci i web, budete moci konečně data spojit a vyhodnocovat je jako celek. Stačí pouze propojit účet Firebase s GA4 a data se začnou automaticky plnit. Zároveň můžete přidat více webů a také je vyhodnocovat jako celek. Navíc je jste v rámci Property schopni také od sebe oddělit. Jak vidíte, flexibilita GA4 je opravdu velká.

GA4 zároveň dokáží lépe identifikovat uživatele pomocí User-IDGoogle Signals či Client-ID. Díky tomu mohou lépe spojit jednotlivé návštěvy uživatelů z různých zařízení a dostanete lepší pohled na data, než v případě UA. Z toho důvodu máte za stejné období v GA4 menší množství uživatelů než v UA. 

  • Automatické měření událostí

Pokud jste se alespoň základně vyznali v Google Tag Manager, tak jste si pravděpodobně posílali do UA eventy jak scroll, outbound clicks, video engagement či stažení souboru. V rámci GA4 se tyto eventy měří automaticky. Stačí pouze měření zapnout v nastavení Data Streamu.

Zdroj: Analytics.google.com
  • Export do BigQuery

Další velkou výhodou je možnost automatizovaného exportu raw-dat do Google BigQuery, což je cloudový warehouse od Google. I když se může zdát, že tato možnost je spíše jen pro velké e-shopy, které s daty pracují opravdu podrobně, tak ji doporučujeme nastavit i těm menším. Důvodem je fakt, že se data v rámci GA4 ukládají jen po dobu 14 měsíců. Pokud napojíte GA4 účet do BigQuery, tak o data nepřijdete.

Co dělat nyní?

Již před nějakou dobou Google oznámil, že veškerý další vývoj bude probíhat pouze pro GA4. Z toho se dalo vyvodit, že UA před sebou nemá dlouhého života. Díky tomu, že jsme dostali informaci o konci UA s velkým předstihem, nebude problém se na to připravit, pokud začnete již nyní.

  • Jestli jste již tak neučinili, tak doporučujeme nastavit GA4 pro váš e-shop co nejdříve, abyste začali sbírat data a byli tak připraveni na pozvolný přechod. Využíváte-li například Shoptet, nastavení GA4 pro vás bude hračka. Jen přidáte Measurement ID do svého rozhraní a máte vyhráno. Pro e-shopy programované na míru, a nebo bez podpory GA4, bude implementace o něco málo složitější. Kompletní návod na implementaci GA4 přímo od Google naleznete zde.
  • Jestli jste UA měli nastavené přes Google Tag Manager, tak není možné jednoduše upgradovat na GA4. Budete muset vše nastavit od začátku. V GTM již delší dobu naleznete připravený tag přímo pro GA4.
Zdroj: Analytics.google.com
  • V dalším kroku si propojte Google Ads, Search Console a Merchant Center s nově vytvořenými GA4. Do Google Ads si pak můžete z GA4 převést konverze a publika, stejně jako jste byli zvyklí v UA.

Ze začátku se GA4 mohou zdát matoucí a chybí v nich některé metriky, na které jste byli doposud zvyklí. Až se ale v GA4 více zorientujete, budete je mít možná radši, než původní UA. 🙂 Když si nebudete vědět s nastavením GA4 rady, neváhejte se na nás obrátit.

Summary
Konec Universal Analytics. Co teď?
Article Name
Konec Universal Analytics. Co teď?
Description
Nastupuje 4. generace nástroje Google Analytics a my vám povíme, jak na ně. ✅
Author
Publisher Name
Socials
Publisher Logo

Související články

Spojte se s námi a zjistěte, jak pomůžeme vašemu e-shopu růst rychleji a efektivněji 🎉

Sjednejte si schůzku přes Calendly a nebo vyplňte kontaktní formulář.

E-mail: hello@socials.cz