Preloader logo Preloader logo
Cz En
Ceník Volné pozice Sjednat schůzku

Odebírejte novinky od Socials

Přihlášení proběhlo úspěšně, děkujeme.

Špatně zadaná emailová adresa.

Prosím, odsouhlaste zpracování osobních údajů.

Když návštěvníci vašeho e-shopu narazí na neexistující stránku, objeví se před nimi chybová zpráva 404. Je to takový výkřik webu, který říká: “Omlouvám se, ale tady nic nenajdete.” 😟 Proč byste se měli o tuto chybu starat? Jakým způsobem odkazy na neexistující stránky najít? A jak chyby 404 odstranit?

Co je chyba 404?

Chybová zpráva 404, také známá jako “HTTP kód 404”, “404 Not Found”, “stránka nenalezena – chyba 404” nebo “Error 404”, je standardní odpovědí protokolu HTTP, když váš prohlížeč (nebo jakýkoli jiný klient) požádá o zdroj ze serveru, který nemůže najít. Jednoduše řečeno, je to způsob, jak vám web říká: “Omlouvám se, ale hledanou stránku jsem nenašel.” 😟

Ukázka chybové stránky 404

Proč je 404ka problém a jaký má dopad na SEO?

Představte si, že jste v supermarketu a chcete najít svou oblíbenou čokoládu. Místo toho ale narazíte pouze na prázdnou polici. Frustrující, že? To je přesně to, co vaši návštěvníci cítí, když narazí na velký nadpis “chyba 404 – stránka nenalezena”.

Nejen, že výskyt chyb 404 může vést k frustraci uživatelů a ztraceným konverzím, ale také mohou mít negativní dopad na SEO vašeho webu. 📉 Vyhledávače jako je Google totiž prochází webové stránky a pokud narazí na větší počet odkazů směřujících na neexistující stránky, může to uškodit indexaci anebo pozicím vašeho webu ve výsledcích vyhledávání.

Chyba 404 – stránka nenalezena na webu společnosti Google

Jak najít chyby 404 pomocí SEO nástrojů nebo Google Analytics?

Nejprve musíme ty nezbedné stránky 404 najít. Můžete použít různé SEO nástroje, jako je Google Search Console (GSC) nebo Ahrefs Webmaster Tools, které vám ukážou, jaké stránky na vašem webu hlásí chybu 404. Částečně tento úkol může splnit také Collabim.

Pro rychlé a operativní vyhledání odkazů na neexistující stránky můžete použít také crawlovací nástroje oblíbené u SEO specialistů jako je Screaming Frog, SEO Power Suite nebo třeba Xenu.

Pokud mají vaše chybové stránky 404 svůj unikátní titulek, snadno najdete jejich seznam také v Google Analytics. Stačí přejít do sekce Přehledy → Zapojení → Stránky a obrazovky, vyfiltrovat si pouze stránky s názvem odpovídajícím titulku vaší 404ky a jako sekundární dimenzi nastavit trasu stránky.

Výpis chyb z procházení stránek SEO nástrojem Xenu

Jak odstranit a opravit chyby 404?

Když narazíte na interní odkaz směřující na 404ku, je důležité jej rychle opravit. Existují různé možnosti, jak toho dosáhnout. Jednou z nich je přesměrování neexistující URL adresy na relevantní stránky pomocí přesměrování se stavovým kódem 301. Tímto způsobem se zbavíte odkazu na neexistující stránku a uživatelé budou směrováni na vhodnou náhradu.

Pokud nemůžete najít relevantní stránku pro přesměrování, můžete odkaz smazat nebo také vytvořit vlastní stránku 404, která je pro uživatele přívětivá a pomáhá jim najít to, co hledají. Tato stránka může obsahovat odkazy na hlavní stránky vašeho webu, vyhledávací pole a možná nějaký zajímavý obrázek nebo vzkaz.

Zajímavost 💡: Víte, proč se linkbuildeři radují, když najdou chybu “stránka nenalezena”? Odkazy na neexistující URL adresy můžete totiž efektivně využít při budování zpětných odkazů. Této technice se říká broken linkbuilding. Spočívá v nalezení nefunkčních („rozbitých“) odkazů na jiných webových stránkách (magazíny, blogy, Wikipedie atd.), které by měly odkazovat na obsah podobný tomu, který máte na svém webu. Poté kontaktujete vlastníky těchto stránek a navrhnete, aby odkaz, který vede na neexistující stránku, nahradili odkazem na váš relevantní článek (produktovou stránku, kategorii, video, fotografii atd.).

Ukázka chybové stránky 404

Jak sledovat a monitorovat výskyt chyb 404?

Pokud používáte český SEO nástroj Collabim a přidáte svůj web mezi projekty, budou vám automaticky chodit upozornění na některé neexistující stránky (HTTP kód 404). Collabim totiž pravidelně kontroluje stránky webu, které se umisťují ve vyhledávání na klíčová slova, která měříte ve svém projektu. Tato kontrola probíhá každý týden, obvykle v pondělí.

Funkčnost odkazů za vás může automaticky kontrolovat také nástroj Ahrefs Webmaster Tools, který vám bude v nastavených intervalech (doporučujeme 1 × za týden) posílat shrnutí z analýzy procházení vašeho webu. Najdete v něm také přehled nových i starších nefunkčních odkazů.

Poslední, třetí možností, může být vlastní týdenní report zobrazených stránek 404 (z dat Google Analytics), který si necháte vytvořit a posílat přes nástroj Looker Studio.

Výpis odkazů směřujících na neexistující URL adresu v nástroji Ahrefs Webmaster Tools

Jak na 404ky systematicky a efektivně

Nefunkční odkazy se občas objeví na každém webu či e-shopu. Kromě jejich průběžné kontroly a opravování vám ale poradíme ještě jednu věc – řešte výskyt 404ek systematicky. Je důležité zjistit, kdy a proč vznikají a ideálně najít opatření, která tomu do budoucna zabrání. Příkladem jsou třeba speciální stránky pro již vyprodané zboží nebo automatická přesměrování.

  • Vyprodané zboží bývá asi nejčastějším důvodem, proč vznikají na e-shopech 404ky. Po odstranění produktu totiž mohou na jeho URL adresu vést odkazy třeba ze článků a nákupních rádců. Některé e-shopy proto vyprodané zboží na e-shopu chytře nechávají a snaží se návštěvníkům doporučit podobné produkty. Takové zboží by se ale nemělo zobrazovat ve vyhledávání ani v kategoriích e-shopu.
  • Automatická přesměrování u moderních e-shop systémů často pracují tak, že o nich ani nevíte. Konkrétně se jedná o přesměrování, která systém sám nastaví například když změníte URL adresu kategorie nebo produktu s variantami. U některých systémů fungují 100% automaticky, u některých musíte např. zaškrtnout políčko pro vytvoření redirectu.
Ukázka vhodně řešené stránky s vyprodaným produktem

Jak mohu chyby 404 odstranit automaticky?

Existují nástroje, které mohou automaticky detekovat a opravit 404 chyby, například plugin Yoast pro CMS WordPress. Tyto nástroje mohou automaticky přesměrovat 404 stránky na domovskou stránku nebo jinou relevantní stránku. Podle našeho názoru ale mohou mnohdy přinášet více škody, než užitku.

Přesto můžete některé chyby 404 odstranit (respektive zabránit jejich vzniku) hromadně a téměř bez práce.

  • Některá e-shop řešení umí automaticky nastavit přesměrování, když dojde ke změně URL adresy kategorie/produktu. Díky tomu nemusíte ručně přidávat desítky přesměrování. Pro jistotu si však zkontrolujte, zda přesměrování funguje s každou variantou URL adresy – některá e-shop řešení totiž berou adresy s/bez lomítka na konci jako dvě různé URL.
  • Automatická přesměrování jsou velmi důležitá také při změně e-shop řešení (pokud dochází ke změně URL adres). Tam jsou pro úspěšný přechod bez výraznější ztráty pozic a indexace ve vyhledávačích zcela zásadní. Vhodné “spárování” původních a nových adres lze provést v Excelu, nebo v pokročilejších nástrojích jako je Open Refine. S nastavením takového přesměrování (bez nutnosti jej ručně zadávat pro každou URL adresu) vám pomůže programátor nebo zkušená agentura.

Pokud nechcete ztrácet čas pravidelnými kontrolami odkazů na neexistující stránky, potřebujete řešit chyby 404 systémově nebo třeba chcete poradit s přesměrováním URL při změně e-shop řešení / domény, kontaktujte nás – rádi vám pomůžeme.

Summary
Jak se vypořádat se stránkami 404 na e-shopu: SEO průvodce
Article Name
Jak se vypořádat se stránkami 404 na e-shopu: SEO průvodce
Description
Poradíme vám, proč byste se měli o tuto chybu starat, jakým způsobem odkazy na neexistující stránky najít a jak chyby 404 odstranit. ✅
Author
Publisher Name
Socials
Publisher Logo

Související články