Preloader logo Preloader logo

Odebírejte novinky od Socials

Přihlášení proběhlo úspěšně, děkujeme.

Špatně zadaná emailová adresa.

Prosím, odsouhlaste zpracování osobních údajů.

V minulých dílech seriálu o reklamním psaní neboli copywritingu jsme se zaměřili na to, jak psát texty na doprovodné stránky webu i popisky k samotným produktům tak, aby prodávaly. Tentokráte ale zamíříme pro změnu na sociální média, která jsou klíčová pro to, abyste na svůj (už jistě dobře napsaný!) e-shop potenciální zákazníky nalákali. 

Záměrně nenajdete v nadpisu článku oblíbený obrat „aby prodával(a)“ – a to zejména proto, že texty k facebookovým reklamám mají ve skutečnosti více funkcí, nejen tu prodejní. Svět reklamy na sociálních sítích je komplexní téma, které není možné pojmout v rámci jednoho blogpostu, pokusíme se však postupně projít všechny atributy dobře napsané reklamy, a to nezávisle na formátu. Je pravdou, že jednotlivé dostupné produkty Facebooku – ať už jde o bannerovou reklamu, carousely či sponzorované posty – mají svá specifika, rady níže jsou však univerzální a ve skutečnosti je užijete i při psaní klasických příspěvků napříč sítěmi. 

Zvolte správnou délku

Nejprve si pořádně prostudujte specifika jednotlivých reklamních formátů. Například u CTA titulků je limit počtu znaků, v případě samotného textu reklamy jde spíše o doporučení. Tedy indikaci toho, jak dlouhý text se uživateli skutečně zobrazí (nepřekračujte ji, pokud nevíte, co děláte!). Podle toho, s jakým cílem reklamu tvoříte, volte vhodná slova a jejich množství. Máte právě novou kolekci? Pak se nebojte ji třemi čtyřmi větami představit. Speciální akce si žádají pár trefných slov hned na začátku reklamy. U remarketingu není potřeba chodit dlouho kolem horké kaše a klidně se stačí na férovku zákazníka zeptat: Pořád sháníš nové boty na běhání? Mrkni na náš výprodej! 🏃🔽

Slaďte text a kreativu

Zejména ve velkých agenturách se často stává, že text příspěvku a obrázek (video, …) připravují rozdílné tvůrčí týmy, které spolu příliš nekomunikují. Výsledkem je, že zatímco text působí lifestylově, svižně, často i trošku agresivně (směrem ke konzumnímu chování), fotka je mdlá, nezajímavá a vůbec neupoutá pozornost. Anebo právě naopak. Často vídáme i to, že není úplně v souladu text příspěvku a tzv. overlay, tedy text na doprovodné kreativě. Mohou se vzájemně vyvracet, používat jiný tón (klasika – tykání vs. vykání), nebo říkat přesně to samé znovu. Uživatel Facebooku si pak připadá jako idiot, což vede k tomu, že za idioty považuje i vás a s velkou pravděpodobností si nic nekoupí. 

Jděte si cíleně za konverzí

A vy děláte reklamy na Facebooku hlavně proto, abyste uživatele přiměli k tomu, něco si koupit, ne? Uzpůsobte tomu i styl, kterým reklamy píšete. Nebuďte zbytečně popisní ani nebásněte. Text by měl přirozeně plynout buď od úvodního call to action, nebo naopak k závěrečnému call to action (to je častější varianta). Pokud máte e-shop, nejčastěji budete používat fráze jako „podívejte se na nabídku“, „mrkněte na aktuální akci“, „zobrazte si více produktů“ a podobně, v případě call to action můžete být ale nesmírně kreativní. Nejlepší CTA je takové, které se specificky váže k produktům v nabídce, ale zároveň ho všichni pochopí.

Nebojte se experimentovat

Dnešní nástroje dostupné nejen digitálním marketérům, ale také každému majiteli e-shopu s přístupem do Facebook for Business, dávají doposud nikdy nepoznanou možnost reklamy stále dokola předělávat, testovat a optimalizovat na výkon. Využijte toho! Reklama na Facebooku není billboard, abyste ji vylepili, pochválili se a šli od ní pryč. Pište originálně, zapojte fantazii. Pokud si opravdu věříte, nebojte se klidně zbořit všechny zažité představy o tom, jak by reklama měla vypadat. Vzpomínáte na příspěvek o prodeji jihočeských koz? Zaprvé, měl desetitisíce sdílení. Zadruhé, pán ty kozy opravdu prodal. Článek ve Forbesu je bonus navíc. 

Pracujte se smajlíky jako profík

Už dávno neplatí, že smajlíky neboli emojis jsou jen doménou puberťáků, kteří tak ozvláštňují své plytké statusy o prvních láskách a pozdních snídaních. Emojis jsou dnes regulérním prostředkem firemní komunikace – a to mimo jiné proto, že je vědecky dokázáno, že výrazně zvyšují zákaznický engagement. Tedy i vaši šanci zaujmout uživatele a dostat jej na stránky e-shopu. S emojis jde pracovat dvojím způsobem – buď je lze využívat jako doprovod textu, nebo jako zástupné symboly. Příkladem jsou následující varianty: 

  1. Sháníte nové bydlení v Uhříněvsi? 🏡 Podívejte se na rodinné domy 4+kk ve výstavbě! 👇
  2. Sháníte nové 🏡🛏️ v Uhříněvsi? Podívejte se na 🏘️💚 4+kk ve 🏗️👷!

Je jen velmi málo značek, pro které je vhodné používat druhou z nabízených možností, v reklamách obzvlášť. Naopak ta první patří do základního repertoáru každého copywritera. Ale nezapomeňte, že jen smajlíky dobrou reklamu nedělají! 😎

Tip na závěr

Nejlepším pomocníkem pro volbu vhodných emotikon je web GetEmoji.com. Stačí napsat do hledání klíčové slovo v angličtině a začít vybírat z celé škály kvalitně otagovaných smajlíků. Slaví váš e-shop páté narozeniny? Zkuste napsat třeba „celebration“ a emojis s konfetami, balónky, dortem či ohňostrojem už míří vašim směrem!

Summary
Jak psát texty k Facebook reklamám
Article Name
Jak psát texty k Facebook reklamám
Description
Je pravdou, že jednotlivé dostupné produkty Facebooku – ať už jde o bannerovou reklamu, carousely či sponzorované posty – mají svá specifika, rady níže jsou však univerzální a ve skutečnosti je užijete i při psaní klasických příspěvků napříč sítěmi.
Author
Publisher Name
Socials.cz
Publisher Logo

Související články