Napsal

Daniel Bauer
Přečtete za
12 minut
Chcete remarketovat uživatele, kteří navštívili některé produkty na vašem e-shopu, ale nenakoupili?
Pokud máte velmi dobře optimalizovaný web a dobře cílený marketing, má váš e-shop konverzní poměr až okolo 10%. Ve většině případů je však toto číslo o dost nižší. To znamená, že více než 90% návštěvníků na vašem webu nenakoupí.
To ale nemusí nutně znamenat, že všichni, kteří web opustili bez dokončené objednávky, nemají o vaše produkty zájem. Je možné, že jen neměli čas nákup dokončit, potřebují si zjistit další informace o produktu nebo jen u sebe neměli platební kartu. Ať tak či onak, neměli byste je nechat utéct bez objednávky.
Nejlepším způsobem, jak vytěžit z návštěvníků webu co nejvíc a zvýšit tak počet objednávek na vašem e-shopu, je zakomponovat do marketingového mixu dynamický remarketing na Facebooku a Instagramu.
Co je dynamický remarketing na Facebooku a Instagramu
Dynamický remarketing vychází z dynamických reklam (DPA), které vypadají podobně jako ostatní reklamy na zmíněných sociálních sítích. Ale místo toho, abyste museli vytvořit samostatnou reklamu pro každý produkt, generují se reklamy automaticky z vašeho katalogu produktů, který máte nahraný v administraci Facebooku.
DPA se dají použít pro remarketing (dynamický remarketing) nebo cílení na uživatele, kteří zatím s vaším e-shopem neprovedli žádnou interakci.
Pomocí dynamického remarketingu zobrazujete uživatelům produkty, které si na vašem webu prohlédli nebo přidali do košíku, ale neobjednali.
Výhodou dynamického remarketingu je, že můžete vytvořit opravdu personalizovanou reklamu, která má vysoký konverzní poměr.
Dynamický remarketing bude s největší pravděpodobností nejvíce profitující druh reklamy a proto je nesmírně důležité, abyste ho nastavili správně.
Pro koho je dynamický remarketing vhodný
Dynamický remarketing je vhodný pro všechny e-shopy, které mají ve své nabídce více než 20 produktů. Pokud máte jen malý e-shop, zvažte raději vytvoření klasické reklamy ve formátu carousel pro produkty, které se nejlépe prodávají.
DPA samozřejmě lze využít i pro menší e-shop, v tomto případě jej ale použijte spíše pro získání nových zákazníků než pro dynamický remarketing.
Co potřebujete k nastavení dynamického remarketingu
Abyste mohli dynamický remarketing úspěšně spustit, budete nejprve potřebovat nastavit několik nástrojů od Facebooku. Jedná se o:
Business Manager
Facebook Pixel
Katalog produktů (produktový Feed)
Reklamní účet na Facebooku
Nyní si ve čtyřech krocích ukážeme, jak kompletně nastavit dynamický remarketing na Facebooku a Instagramu.
#1 - Vytvořte si účet Facebook Business Manager
Pokud zatím nespravujete firemní stránky, reklamní účty a další produkty Facebooku pomocí účtu Business Manager, určitě si jej založte podle našeho návodu.
Business Manager vám umožní přehledněji spravovat všechny nástroje Facebooku na jednom místě.

#2 - Nastavte události Facebook Pixelu
Facebook Pixel je měřící kód, který sleduje dění na vašem webu a zasílá vám informace do administrace na Facebooku. Nemáte ho zatím na webu implementovaný? Podívejte se na náš návod a nastavte si Pixel ještě dnes.
Abyste na Facebooku mohli spustit dynamický remarketing, musíte pomocí událostí odesílat informace o produktech z webu do Facebooku.

Je třeba primárně nastavit tyto události, které se budou do Facebooku odesílat:
Zobrazení obsahu (ViewContent)
Přidání do košíku (AddToCart)
Nákup (Purchase)
S každou událostí se musí odesílat také parametry ID produktu (content_ids), typ produktu (content_type) a informace o měně (currency). Pokud se tyto informace neodešlou, nebude možné dynamický remarketing spustit.
Detailní informace o tom, jak události nastavit, naleznete zde.
Nastavení si následně zkontrolujte pomocí rozšíření do prohlížeče Facebook Pixel Helper. Pomůže vám zjistit, jaké události zasíláte a dokonce vás upozorní na chybu v nastavení.

Jak vidíte na příkladu Alzy, do Facebooku můžete zasílat různé události. Záleží jen na vás, co potřebujete na webu sledovat.
#3 - Vytvořte katalog produktů
V dalším kroku je třeba vytvořit katalog produktů, což je soupis produktů z vašeho e-shopu, který nahrajete do Facebooku ideálně pomocí XML feedu.
Při zobrazení produktu na vašem e-shopu Facebook spáruje data z katalogu produktů a Pixelu. Primárně spáruje údaj contnet_id produktu na e-shopu s produktem v katalogu.
Díky tomu budete moci uživatelům zobrazovat produkty, které si na vašem webu prohlédli nebo přidali do košíku.
Katalog produktů založíte ve svém Business Manager účtu.
Přejděte nastavení do svého Facebook Business Manager (business.facebook.com), vyberte "Zdroje dat" a následně “Katalogy”. Po otevření klikněte na “Vytvořit nový katalog”.

V dalším kroku založte katalog produktů pro e-commerce a importujte produkty do Facebooku pomocí XML feedu, který používáte pro Google Nákupy. Ano, feed produktů pro Facebook je prakticky totožný s feedem pro Google a můžete ho použít.
Nevíte si s katalogem produktů rady? Žádný strach, připravili jsme pro vás detailní návod v článku Jak katalog produktů založit a nastavit krok za krokem.
Až budete mít produkty importované do Facebooku, ujistěte se, že se správně párují s událostmi z Pixelu. Zjistíte to tak, že na svém e-shopu otevřete libovolný produkt a kliknete na ikonku Facebook Pixel Helperu ve vašem prohlížeči
Pokud Helper neukáže žádnou chybovou hlášku, produkty se s největší pravděpodobností párují správně.
Může se ale stát, že Pixel helper vám ukáže, že nemůže produkt spárovat s položkou v katalogu produktů. V takovém případě nastala někde chyba a je nutné zkontrolovat, jestli jsou shodná ID (content_ids) u produktů na e-shopu i v katalogu.
#4 - Nastavte DPA kampaň
Nyní máte založený Business Manager, Facebook Pixel odesílá potřebné události z vašeho e-shopu a máte vytvořený katalog produktů na vašem e-shopu.
Zbývá tedy už pouze vytvořit reklamní kampaň na dynamický remarketing. K tomu potřebujete mít reklamní účet na Facebooku. Pokud ho nemáte založený, kompletní návod naleznete v našem článku o Facebooku Business Manager v sekci “Vytvoření reklamního účtu”.
Přejděme nyní do správce reklam na Facebooku a vytvořme vaši první kampaň na dynamický remarketing.
Otevřete správce reklam na Facebooku (https://business.facebook.com/adsmanager) a klikněte na zelené tlačítko “Vytvořit”. Jako účel kampaně zvolte “Prodej z katalogu”.

Ve spodní části stránky pojmenujte kampaň a vyberte katalog produktů, který jste do Facebooku nahráli. Také si můžete vybrat, zda chcete optimalizovat rozpočet kampaně na úrovní reklamních sestav nebo celé kampaně. Následně klikněte na “Pokračovat”.

Katalog máte vybraný a nyní je třeba specifikovat produkty, které chcete propagovat. Určitě zvažte rozdělení produktů podle kategorií a podle hodnoty. Je pravděpodobné, že nebudete chtít remarketovat všechny produkty, protože na nich máte nízkou marži. V takovém případě si připravte sadu produktů dražších než třeba 300 Kč.

V dalším kroku si vyberte, jestli chcete remarketovat uživatele z vašeho webu nebo zda-li chcete oslovit nové uživatele, kteří váš web zatím nenavštívili. Vzhledem k tomu, že vytváříme kampaň na dynamický remarketing, vyberte první možnost.

Při remarketingu máte několik možností jak reklamy zacílit. S velkou pravděpodobností budete nejspíš používat první možnost “Prohlédnuté nebo přidané do košíku”, kdy remarketujete všechny, kteří si prohlédli nebo přidali produkt do košíku.
Jednotlivá cílení si ale určitě otestujte. Nikdy nevíte, která budou přinášet nejlepší výsledky.

Zbytek nastavení reklamní sestavy je shodné s ostatními druhy reklam. Pokud reklamu na Facebooku nastavujete poprvé, podívejte se na náš článek o tom, jak nastavit reklamu na Facebooku krok po kroku.
Až dokončíte nastavení reklamní sestavy, klikněte na “Pokračovat”.
Nyní je třeba nastavit vzhled samotné reklamy. Máte na výběr ze tří formátů:
Rotující formát (Carousel)
Sbírka
Jeden obrázek
Nejvíce používaným (a většinou také nejvíce úspěšným) formátem je carousel. Určitě ale vyzkoušejte i ostatní formáty a otestujte, který vám bude přinášet nejlepší výsledky.
Alternativou je použít dynamický formát reklamy, kdy si Facebook formát určuje sám a upřednostňuje ten, který má nejlepší výsledky.

Můžete si vybrat, jestli chcete propagovat celé kategorie, nebo jednotlivé produkty. Pro klasický produktový dynamický remarketing použijte první možnost.

Pokud máte u produktů více obrázků, můžete je zobrazit jako prezentaci. Obrázky se budou v jednotlivých kartách měnit.

V tomto kroku můžete také upravit vzhled samotných obrázků v carouselu. Můžete vytvořit například rámeček, který se bude zobrazovat u všech produktů nebo může být u všech produktů vyobrazena cena a informace o dopravě.

Pozornost věnujte titulku a popisu. Jedná se o text, který se bude zobrazovat pod jednotlivými produkty. Máte dvě možnosti, jak titulek a popis vytvořit.
Můžete zde doplnit statický text, který se bude zobrazovat u všech produktů, nebo doplňovat text dynamicky z katalogu produktů. Jak na to? Klikněte na tlačítko + a zobrazí se vám možnosti, které můžete z katalogu dynamicky propisovat.
U každého produktu pak například bude jeho název a cena. Tuto možnost určitě doporučujeme.

Výsledek pak může vypadat třeba takto.

Nyní už stačí jen dopsat primární text (zde také můžete použít informace z katalogu), zvolit tlačítko, přidat URL pro další informace, vyplnit UTM parametry a zeleným tlačítkem potvrdit nastavení.
Pokud vytváříte reklamu na Facebooku poprvé, všechny informace máte v našem článku o nastavení reklamy na Facebooku pro začátečníky.
A je to! Máte vytvořenou vaši první kampaň na dynamický remarketing. Připravili jsme si pro vás ještě pár tipů, které vám určitě pomůžou zvýšit efektivitu vašich reklam.
Užitečné tipy
1) Vytvořte si sady produktů v katalogu
Pokud máte na webu větší množství produktů, určitě je rozdělte do sad například podle kategorií, hodnoty, značek nebo třeba pohlaví, pro které jsou určeny.
Cílem je, abyste uživatelům ukazovali produkty, o které projevili zájem a k tomu jim ještě nabídli podobné položky, které by se jim mohly líbit.
Určitě se shodneme na tom, že ukazovat mužům, kteří si prohlédli na vašem webu sportovní boty, dámské šaty, nemá úplně smysl...
Stačí nastavit sady produktů a systematicky je rozdělit do reklamních sestav. Dosáhnete tak vysoké míry relevance vašich reklam.
Důležité je také rozdělení podle hodnoty, abyste zbytečně neukazovali uživatelům položky, na kterých máte nízkou marži.

2) Testujte délku remarketingého okna
Při nastavení cílení v reklamní sestavě nenechte primárně nastavených 14 dnů (doba, po kterou se budou reklamy uživateli zobrazovat). Zjistěte si, jak dlouhé je konverzní okno na vašem e-shopu.
U některých e-shopů se může jednat jen o pár dní a u některých až o měsíc. Orientačně můžete délku konverzního okna zjistit v Google Analytics.

3) Vyzkoušejte všechny formáty reklam
Nebojte se vyzkoušet i jiné formáty než je carousel. K dispozici máte ještě sbírku a jeden obrázek.
Velmi zajímavým formátem je právě sbírka, kde můžete použít úvodní banner nebo video a vytvořit landing page v rámci Facebooku. Uživatelé si budou moci prohlížet produkty z katalogu přímo v rozhraní e-shopu.
Dávejte si ale pozor na to, že Facebook bere jako zobrazení domovské stránky už proklik na sbírku a nikoli na web. Sledujte tedy také údaj o prokliku na externí cíl.
Je důležité vědět, že se sbírka zobrazí pouze na mobilu.
Otestujte také jeden obrázek, pokud máte v produktovém katalogu velmi kvalitní fotografie. Vhodné je použít tento formát například v případě přidání produktu do košíku. Ukážete tak uživateli konkrétní produkt, který si přidal do košíku ale nenakoupil.
Souhrn
Dynamický remarketing bude s největší pravděpodobností nejvíce profitující kampaň na vašem e-shopu. Proč? Protože cílíte reklamu na “hot” publikum, u kterého je velká pravděpodobnost, že nakoupí.
Myslete však na to, že samotný remarketing nestačí, pokud vám na web nepřichází noví uživatelé. Snažte se tedy cílit reklamu také na nové uživatele, kteří o vašem e-shopu zatím nevědí.
K tomu vám jistě pomohou klasické DPA kampaně, případně cílení na zájmy a podobná publika uživatelů, kteří již na vašem webu nakoupili.
Správa PPC reklam na Facebooku vám s velkou pravděpodobností přinese velmi zajímavé výsledky.