loading... loading...
Jak nastavit reklamu na Facebooku (Návod krok za krokem)
Instagram, Sociální sítě, Facebook | přečtete za 17 minut

Jak nastavit reklamu na Facebooku (Návod krok za krokem)

  1. Něž začnete vytvářet reklamy na Facebooku
  2. Nastavení Facebook Pixel
  3. Nastavení reklamy na Facebooku
  4. Vytvoření kampaně
  5. Nastavení reklamní sestavy
  6. Nastavení vzhledu reklamy

Reklama na Facebooku je marketérům dostupná v mnoha formátech. Můžete si pouze založit stránku a přidávat na ni obsah, ale vzhledem k velmi nízkému organickému dosahu bude velmi obtížné oslovit větší množství lidí jak v rámci Facebooku, tak Instagramu. 

Pokud chcete posunout svůj Facebook marketing na vyšší úroveň, měli byste začít využívat placenou reklamu na Facebooku, díky které můžete oslovit více než dvě miliardy lidí po celém světě prakticky ihned. 

Lidé tráví na Facebook v průměru 58 minut a na Instagramu 53 minut denně. To je velká spousta času na to, abyste je oslovili svou placenou reklamou na Facebooku a Instagramu a získali tak na těchto sociálních sítích nové zákazníky. 

 

Zdroj: https://medium.com/@JBBC/how-much-time-do-people-spend-on-social-media-in-2019-infographic-cc02c63bede8

 

Reklamy na Facebooku a Instagramu umožňují marketérům oslovit uživatele podle jejich chování, zájmů, navštívených stránek, věku, polohy nebo třeba pohlaví. Možností pro cílení Facebook PPC (pay-per-click) je spousta a záleží jen na vás, jak reklamy nastavíte a koho jmi chcete oslovit.

Už máte s Facebook PPC zkušenost? Podívejte se na náš článek o nejčastějších chybách ve správě reklam na Facebooku.

Něž začnete vytvářet reklamy na Facebooku

Způsobů, jak nastavit reklamu na Facebooku, máte více, ale jen jedna je ta správná. Použijte Správce reklam na Facebooku (Facebook Ads Manager)

Sponzorujete příspěvky přes tlačítko na stránce? Po přečtení našeho článku o sponzorování příspěvků ze stránky to již nikdy neuděláte.

Ukážeme vám správný postup, jak byste měli nastavit reklamy ve Facebook Ads Manager tak, aby vám přinášely výsledky.

Co je správce reklam na Facebooku (Facebook Ads Manager)

Facebook Ads Manager je nástroj, ve kterém vytváříte, spravujete a vyhodnocujete reklamy na Facebook a Instagramu. Ve Facebook Ads Manager můžete například:

  • Vytvářet reklamní kampaně

  • Nastavovat cílení reklam na uživatele podle různých kritérií

  • Vytvářet vzhled reklam včetně textací

  • Nastavovat denní nebo dlouhodobý rozpočet

  • Vyhodnocovat úspěšnost kampaní

  • Testovat kampaně

  • Sledovat konverze v různých atribučních oknech

Jak založit Facebook Ads Manager

Nejlepší způsob, jak založit účet pro reklamu, je ve Facebook Business Manager. Díky Business Manager budete mít k dispozici více nástrojů pro správu reklam, jejich cílení a vyhodnocení. 

Také budete moci lépe spravovat přístup uživatel ke stránkám, reklamním účtům a nebo třeba Pixelům, které používáte.

 

 

Pokud Business Manager nemáte založený, přečtěte si nejprve náš článek o Business Manager, kde vás provedeme jeho založením a nastavením. 

Postup pro založení účtu pro reklamu naleznete zde.

Jak se dostanete do účtu pro reklamu

Máte více možností, jak se do účtu pro reklamu dostat.

  1. Klikněte na tento odkaz https://www.facebook.com/ads/manager

  2. Na domovské stránce Facebooku klikněte na šipku v pravém horním rohu a vyberte “Spravovat reklamy”.

  3. Přejděte do business.facebook.com, vyberte váš Business manager a klikněte na účet pro reklamu, který chcete spravovat.

 

Až se dostanete do správce reklam na Facebooku, bude vypadat takto.

 

 

Než přejdeme k vytvoření vaší první kampaně, je nutné nejdříve přidat platební kartu k reklamnímu účtu, vyplnit fakturační údaje a nastavit Facebook Pixel. 

Nastavení fakturačních údajů a přidání platební karty

V levém horním rohu klikněte na tři čárky (takto se dostanete do menu) vedle loga Facebook. Ve spodní části vyberte “Všechny nástroje”. V pravém sloupci klikněte na “Nastavení”.

 

 

Nyní vyplňte fakturační a kontaktní údaje. Věnujte také pozornost tabulce “Přiřazení”, kde si můžete nastavit atribuci, podle které bude Facebook primárně vyhodnocovat úspěšnost kampaní a optimalizovat je. Pokud nemáte zvolený primární atribuční model, ponechte výchozí nastavení.

 

 

Nyní přejdeme k nastavení platební metody. V levém horním rohu klikněte na “Nastavení plateb”. Přidejte platební kartu nebo účet PayPal. V budoucnu zde můžete sledovat výdaje na účtu.

Je možné také nastavit celkový limit výdajů pro reklamní účet. Při jeho dovršení se reklamy přestanou zobrazovat.

 

 

Jak stáhnout faktury za Facebook reklamy

Ve vašem Business Manager otevřete menu (přes tři čárky v levém rohu vedle loga Facebooku). V pravém sloupci pak vyberte "Vyúčtování". Zde naleznete všechny historické faktury pro daný reklamní účet. Můžete si je vyfiltrovat podle období.

 

 

 

Nastavení Facebook Pixel

Než spustíte své první placené reklamy na Facebooku nebo Instagramu, nezapomeňte implementovat na web měřící kód Facebook Pixel. Jedná se o kód, který umístíte do kódu webu, na který cílíte reklamu. Můžete tak učinit přes Google Tag Manager a nebo jej pošlete svému webaři, který kód umístí do hlavičky webu. 

 

Díky Facebook Pixel budete moci:

  • Sledovat návštěvnost webu

  • Vytvářet remarketingová publika a cílit na ně reklamu

  • Spustit dynamický produktový remarketing

  • Sledovat konverze a hodnoty objednávek

  • Pomoci Facebooku s optimalizací kampaní

  • Využívat atribuční nástroj od Facebooku

 

Pokud nemáte Pixel založený a implementovaný na webu, otevřete menu a v kolonce “Měření a reporty”  klikněte na “Pixely”.

 

 

Klikněte na “Vytvořit Pixel”, vyplňte jeho název a URL adresu webu, kde bude implementovaný. Až budete mít vše vyplněné, klikněte na “Pokračovat”.

 

 

Nyní máte 3 možnosti, jak pixel na web implementovat - Implementace pomocí partnera, ruční implementace nebo odeslání instrukcí webaři

Jestli váš web běží například na WordPress nebo Shopify, můžete Pixel jednoduše implementovat pomocí první možnosti.

Máte přístup do kódu webu nebo umíte používat správce značek Google Tag Manager? Kód tedy jednoduše implementujte pomocí ručního nastavení.

Nemáte do webu přístup? Odešlete instrukce webaři, který kód na web implementuje.

 

 

Nastavení Facebook Pixel může být poměrně komplikované. Záleží na tom, jaký máte web a také jaké události chcete do Facebooku odesílat. 

Nevíte si s nastavením Pixelu rady? Podívejte se na návod přímo od Facebooku.

 

Nastavení reklamy na Facebooku

Každá kampaň se skládá ze sady reklam a reklam. Pokud znáte například PPC systémy Google Ads nebo Seznam S-klik, tak zde je rozložení velmi podobné.

 

  • Na úrovni kampaně vytváříte účel kampaně, trvání a případně rozpočet. 

  • V sadě reklam vybíráte cílení, umístění a optimalizaci doručování. 

  • V detailu reklamy pak vybíráte vzhled, text reklamy a cílovou URL. 

 

Pojďme se pustit do vytvoření vaší první kampaně

Přejděte do správce reklam na Facebooku a klikněte na zelené tlačítko “Vytvořit”.

 

 

 

#1 - Vytvoření kampaně

Nyní se vám ukáže tabulka, kde si vyberete účel kampaně. Potřebujete zvýšit návštěvnost webu, získat nové objednávky nebo třeba získat více instalací pro aplikaci? Již v tomto kroku se musíte rozhodnout, čeho díky kampani chcete dosáhnout. Celý proces vytváření kampaně a její následné optimalizace se odvíjí od zvoleného účelu.

 

 

Facebook optimalizuje kampaně podle účelu, který nyní zvolíte. Máte na výběr z 11 účelů kampaní.

 

  • Povědomí o značce - Facebook osloví lidi, u kterých si myslí, že by mohli mít o vaši značku zájem.

  • Dosah - Získáte co největší dosah pro své příspěvky. V další fázi nastavení si můžete vybrat frekvenci zobrazování a také jestli se chcete zaměřit spíše na množství zobrazení a nebo na oslovení unikátních uživatelů.

  • Projevený zájem - Účel se dále rozděluje na projevený zájem o příspěvek (získáte více lajků a komentářů), označení stránky jako To se mi líbí a zájem o událost. 

  • Instalace aplikace - Pokud propagujete aplikaci, Facebook Ads je skvělý způsob, jak získat více nových instalací. Většina uživatelů Facebooku a Instagramu je na mobilním zařízení a aplikaci nainstalují doslova na dva kliky.

  • Zhlédnutí videa - Videa jsou nyní nejlepší formát reklamy, který máte k dispozici. Ukažte video více lidem pomocí Facebook Ads.

  • Generování potenciálních zákazníků - Jedná se o unikátní formát, kdy po kliknutí na reklamu se uživatelům zobrazí formulář, který vyplní a odešlou. Vše probíhá v rozhraní aplikace Facebook nebo Instagram. Formát je skvělý například pro realitní makléře, dealery vozů nebo prodejní týmy.

  • Zprávy - Po kliknutí na reklamu vám mohou uživatelé poslat zprávu do Messengeru.

  • Konverze - Facebook bude ukazovat reklamu uživatelům, kteří s největší pravděpodobností splní vytyčenou konverzi, kterou jste mu stanovili. Pozor, pro správné fungování musíte získat alespoň 50 konverzí týdně na jednu reklamní sestavu. 

  • Prodeje z katalogu - Nahrajte do Facebooku katalog produktů a vytvářejte reklamy přímo z něj. Můžete zde nastavit například dynamický remarketing.

  • Návštěvnost obchodu - Pokud máte kamenný obchod nebo třeba restauraci, ukazujte, pro zvýšení návštěvnosti a prodejů, reklamy lidem v okolí.

Jak zvolit správný účel kampaně?

Rozhodněte se, jaký účel má kampaň plnit a podle toho zvolte, na jaký cíl se mají placené Facebook reklamy optimalizovat.

Nejčastějším účelem je optimalizace na konverze. Pokud máte méně než 50 konverzí na reklamní sestavu týdně, optimalizujte kampaně na konverzi níže v konverzním trychtýři (v případě e-shopu například na přidání do košíku) nebo na návštěvnost webu.

My jsme vybrali účel kampaně “Návštěvnost”. Nastavení kampaní se lehce liší podle zvoleného účelu.

Jak pojmenovat kampaň?

Zde neexistuje správný způsob, ale musíte se v názvech vyznat. Ideálně by se v názvosloví měl vyznat také člověk, který po vás může v budoucnu správu kampaní převzít. :)

 

V názvosloví kampaní, sestav a reklam můžete použít například:

  • Datum vytvoření 

  • Název klienta nebo jeho webu

  • Publikum, věk, pohlaví nebo lokalitu

  • Typ kreativy (banner, carousel, sbírka)

  • Délku remarketingového okna

 

 

V této fázi je možné vytvořit split test (A/B test), ve kterém si otestujete například publika nebo kreativy. Vyzkoušejte také Optimalizaci rozpočtu na úrovni kampaně. Následně klikněte na “Pokračovat”.

p> 

 

Potřebujete pomoci s reklamou na Facebooku?

Nezávazná konzultace

 

#2 - Nastavení reklamní sestavy

V první fázi nastavení reklamní sestavy vyberte, kam chcete svojí reklamou uživatele odkazovat. Facebook vám nabízí Web, Aplikaci, Messenger a WhatsApp. Námi zvolený účel kampaně “Návštěvnost” se nejvíce hodí na odkazování uživatel na web.

 

 

Velmi zajímavá jsou dynamická zobrazování jednotlivých prvků reklam a také uložení nabídky. Pokud se o těchto možnostech chcete dozvědět více, klikněte na “Další informace” u jednotlivých možností.

 

Nyní přichází na řadu klíčová část nastavení reklamní sestavy a tím je definice cílového publika, kterému budete reklamu zobrazovat. Můžete zde vybrat lokalitu, stanovit věkové rozmezí, vybrat pohlaví, zvolit jazyk a samozřejmě také zájmy. 

 

 

Doporučení pro tvorbu okruhů uživatelů na Facebooku 

  • Nevytvářejte příliš úzká ani příliš široká publika. Facebook optimalizuje kampaně na základě strojového učení a potřebuje dostatečné množství dat, aby vyhodnotil, komu reklamu ukazovat a komu ne. 

  • Snažte se mít v reklamní sestavě pouze jedno publikum. Pokud jich budete mít v jedné sestavě více, nepoznáte, které funguje a které ne. Někdy jsou však publika tak specifická, že není jiná varianta, než jich použít více najednou.

  • Ukládejte si publika pro další použití. Usnadní vám to práci v budoucnu.

 

Chcete se o okruzích uživatelů dozvědět více? Přečtěte si náš článek o pěti důležitých okruzích uživatelů v reklamách na Facebooku.

 

V dalším kroku nastavte, kde se bude reklama zobrazovat. Facebook v tomto kroku neustále přidává nové a nové možnosti.  Pro plný přehled všech možností zobrazení klikněte na “Upravit umístění”.

 

 

Doporučení k umístění reklam

  • Sledujte výsledky reklam v jednotlivých umístěních. Často se stává, že například Audience Network spotřebuje velké množství rozpočtu, ale nepřinese požadované výsledky. 

  • Nepoužívejte automatická umístění, pokud nemáte připravené správné grafické formáty reklam. Například ve Stories bude reklama deformovaná a nemusí přinášet požadované výsledky. Rozměry banneru a videa ve stories jsou 9:16.

  • Při najetí na jednotlivá umístění se vám na pravé straně ukáže náhled reklamy a pod ním specifikace daného formátu. Detailní přehled požadavků pro jednotlivé formáty naleznete v článku od Facebooku.

 

 

V poslední části nastavení reklamní sestavy definujete rozpočet a plán. Nastavíte zde optimalizaci doručování reklam, limit na výdaje, rozpočet, způsob účtování poplatků, časový rozvrh zobrazování reklam a typ doručování. 

 

 

Doporučení k nastavení plánu a rozpočtu

  • Pokud máte nižší rozpočet na reklamy, optimalizujte kampaně na kliknutí na odkaz. V případě, že máte vyšší rozpočet, optimalizujte na zobrazení cílové stránky. Facebook potřebuje k optimalizaci větší množství dat a pokud nebude mít dostatečné množství zobrazení cílové stránky, bude reklamu zobrazovat náhodně.

  • Máte redakční web a jde vám hlavně o cenu za návštěvníka? Nastavte si maximální CPC podle vašeho obchodního modelu.

  • Víte, že o víkendu vám nechodí příliš objednávek? Zobrazujte své reklamy jen ve všední dny a ne o víkendech. Časové zobrazování reklam se dá nastavit pouze u dlouhodobého rozpočtu.

 

 

Po dokončení nastavení reklamní sestavy klikněte na “Pokračovat”.

 

#3 - Nastavení vzhledu reklamy

Poslední částí při nastavení kampaně na Facebooku je příprava samotného vzhledu reklamy, kterou budete uživatele oslovovat. Vaším cílem je, aby reklamy uživatele zaujaly a věnovali jim pozornost. Zde je vše již na vaší kreativitě a atraktivitě nabídky vašich služeb nebo zboží.

 

 

V prvním kroku vyberte stránku a případně účet na Instagramu, ze kterého budete uživatele oslovovat. Pokud účet na Instagramu nemáte, ale chcete zde propagovat svou reklamu, je to možné. Reklama na Instagramu bude mít ikonu a název stejný, jako vaše stránka na Facebooku.

 

POZOR! Pokud někdo okomentuje vaši reklamu na Instagramu a vy zde nebudete mít účet, nemůžete na reklamu zareagovat. Doporučujeme založit si firemní účet na Instagramu a propojit ho se stránkou na Facebooku.

 

 

Máte dvě možnosti, jak vytvořit reklamu na Facebooku. Můžete použít příspěvek z vaší stránky nebo účtu na Instagramu, nebo vytvořte reklamu úplně od začátku. 

Pokud vytváříte reklamu od začátku, říká se jí Dark Post - nebude vidět na vaší stránce. Jediná možnost, jak ji může někdo dohledat, je v knihovně reklam na Facebooku. Tuto možnost budete pravděpodobně využívat nejčastěji.

Potřebujete sponzorovat příspěvek na stránce?

Pokud chcete sponzorovat příspěvky na stránce, učiňte tak vždy pomocí nástroje pro reklamu a nepoužívejte tlačítko “Sponzorovat příspěvek”, které máte u každého příspěvku na stránce.

V části text a odkazy nastavíte jednotlivé texty, banner nebo video pro vaši reklamu. Nyní si dejte obzvlášť záležet, protože zde nastavujete finální vzhled vašich reklam a každý případný překlep v textu, URL nebo nedokonalost v kreativě, může zásadně ovlivnit celkový výsledek kampaně.

 

 

Při vytváření Dark Post na Facebooku a Instagramu máte k dispozici spoustu formátů reklam. Ale ne u všech účelů kampaní můžete použít stejné formáty. 

Mezi nejvíce používané formáty patří:

  • Statický obrázek

  • Carousel (Rotující obrázky)

  • Video

  • Sbírka

  • Rychlé prostředí

  • Formuláře (Lead Ads)

 

Přehled všech formátů reklam včetně specifikací naleznete zde.

V poslední části s názvem “Sledování” nezapomeňte zapnout měření pomocí Facebook Pixel a pokud z reklamy odkazujete na web, nezapomeňte přidat UTM parametry

 

 

UTM Parametry vám umožní sledovat výsledky reklam v Google Analytics. Když UTM parametry nepřidáte, veškerou návštěvnost uvidíte v Google Analytics jako facebook.com / referral

Jak přidat UTM parametry do reklam?

Možností, jak přidat UTM parametry do reklam, je více, ale ukážeme si dvě nejlehčí a nejvíce efektivní.

 

  • Vytvořte si UTM parametry přímo v nástroji Facebook Ads manager. Stačí kliknout na “Vytvořit UTM parametr”. Zobrazí se vám tabulka, ve které můžete nastavit statické nebo dynamické parametry.

 

 

  • Další způsob je použít níže uvedený kód a vložit ho do tabulky “UTM parametry”. Stejný parametr můžete vytvořit také pomocí první varianty, ale pokud chcete dynamicky sledovat kampaně, sestavy a také reklamy v Google Analytics, je tato možnost rychlejší a jednodušší.

 

utm_source=facebook.com&utm_medium=cpc&utm_campaign={{campaign.name}}&utm_content={{adset.name}}&utm_keyword={{ad.name}}

 

POZOR! Když použijete dynamické UTM a následně upravíte název kampaně, sestavy nebo reklamy, změna se v UTM nezohlední a názvy se budou propisovat do Google Analytics pod původním označením! 

Pokud uděláte chybu v některém z názvů a přijdete na ni krátce po spuštění, doporučujeme kampaň duplikovat, a tím UTM parametry resetovat.

Doporučení k nastavení vzhledu reklamy:

  • Vždy si zkontrolujte, jak vaše reklama vypadá v jednotlivých umístěních. Pokud nebudete se vzhledem spokojeni, můžete pro dané zobrazení reklamu upravit. Stačí v prostředním sloupci vybrat umístění a kliknout na “Upravit”.

  • Na vaší kreativě by neměl text zabírat více než 20% její celkové plochy. Facebook značně omezí dosah reklam, na kterých je velké množství textu.

  • Nezapomeňte zapnout Facebook Pixel a doplnit UTM parametry, abyste mohli reklamy optimalizovat podle jejich výsledků.

 

 

 

Shrnutí

Když si poprvé otevřete Facebook Ads Manager, bude vám nejspíše nástroj připadat komplikovaný. Vyhraďte si pár hodin a celý nástroj si projděte. Brzy se v něm budete cítit jako ryba ve vodě. 

Až se ve správci reklam budete orientovat, vytváření úspěšných reklam na Facebooku a Instagramu pro vás bude hračka.

Doufáme, že vám článek do začátku pomůže. Pokud se chcete vyvarovat chyb hned od prvních reklam, podívejte se na náš článek o nejčastějších chybách ve správě reklam na Facebooku

Správa placené reklamy na Facebooku je velmi komplexní a měli byste ji věnovat větší množství času, jinak s velkou pravděpodobností nedosáhnete kýžených výsledků.

Daniel Bauer

Daniel Bauer Daniel Bauer

Danny vede digitální agenturu Socials. Ve volném čase se věnuje basketbalu, cvičení, autům a osobnímu rozvoji. Spojit se s ním můžete na LinkedIn.

 
 






Související články

Nezávazná konzultace

Pojďme si společně popovídat o tom, jak Vám můžeme s online marketingem pomoci. Nechte nám na Vás kontakt. Ozveme se Vám do 24h.