Napsal

Daniel Bauer
Přečtete za
9 minut
Placenou reklamou na Facebooku a Instagramu můžete oslovit doslova miliardy uživatelů po celém světě. Jak ale oslovit ty, kteří mají o vaše produkty nebo služby zájem a je u nich největší pravděpodobnost, že nakoupí?
Nejlepším způsobem je oslovit ty, kteří vaši značku již znají, pravidelně ji sledují a nebo dokonce u vás v minulosti nakoupili!
Otázkou je, jak tyto uživatele pomocí Facebook PPC oslovit?
Ve správci reklam na Facebooku (Facebook Ads Manager) si můžete vytvářet takzvané “okruhy uživatelů”, které se mohou skládat z lidí, kteří vaši značku doposud neznají a také z těch, kteří již ano.
Co jsou okruhy uživatelů
Jedná se o skupinu uživatel Facebooku nebo Instagramu, kterou si definujete a následně na ně můžete cílit placenou reklamu na Facebooku a Instagramu. Můžete je specifikovat podle různých kritérií, například podle pohlaví, věku nebo třeba podle zájmů.
Ve správci reklam na Facebooku máte více možností, jak cílové uživatele definovat. Důležité ale je vždy rozlišit, jestli definujete nový okruh uživatelů, který s vaší značkou zatím nepřišel do kontaktu nebo jestli vytváříte okruh uživatelů pro remarketing.
Máte tři možnosti, jak okruhy uživatelů vytvořit.
1) V přehledu pro okruhy uživatelů

Audience Insights je nástroj od Facebooku, který máte dostupný ve vašem Business Manageru. Můžete v něm zjistit zajímavé statistiky ohledně uživatelů Facebooku a Instagramu.
Pokud jste se s nástrojem dosud nesetkali, určitě tak učiňte co nejdříve. Můžete v něm zjistit velmi zajímavá data o uživatelích Facebooku.
Definujte si cílovou skupinu podle zájmů a můžete zjistit, jaké stránky tito lidé lajkují, jaký je jejich průměrný věk nebo jestli se jedná více o muže nebo o ženy.
Následně můžete okruh uživatelů uložit, pojmenovat a cílit na něj reklamu.
V Audience Insights vytváří okruhy uživatelů primárně podle demografických údajů. Nejedná se tedy o remarketing.
2) V nástroji pro okruhy uživatelů

V nástroji pro okruhy uživatelů můžete vytvářet všechny okruhy uživatelů, na které je možné cílit reklamu.
3) Při vytváření reklamní sestavy ve správci reklam na Facebooku

Další možností, jak vytvořit okruh uživatelů, je při vytváření reklamní sestavy ve správci reklam na Facebooku.
Zde můžete vytvořit vlastní okruh uživatelů jak pro remarketing, tak dle demografických údajů.
Jedná se o mix mezi Audience Insights a nástrojem pro okruhy uživatelů.
Nemáte se správcem reklam dosud zkušenost? Přečtěte si náš článek, jak nastavit reklamu na Facebooku krok za krokem.
Jak vytvořit vlastní okruh uživatelů
Abyste mohli zacílit reklamu na uživatele, kteří vás již znají, potřebujete vytvořit vlastní okruh uživatelů.
#1 – Přejděte do svého Business Manager nebo správce reklam (je jedno, který z nich si vyberete) a v menu klikněte na “Okruhy uživatelů”.

#2 – V levém horním rohu klikněte na modré tlačítko “Vytvořit okruh uživatelů” a vyberte “Vlastní okruh uživatelů”. Nyní si můžete vybrat, jaký okruh chcete vytvořit.

Nejdůležitější okruhy uživatelů
Facebook vám umožní vytvořit si okruhy uživatelů prakticky ze všech lidí, kteří s vaší firmou přišli do styku jak na platformách Facebook nebo Instagram, tak na vašem webu (pokud máte na webu implementovaný měřící kód Facebook Pixel).
My jsme vybrali pár okruhů, které jsou z naší zkušenosti nejvíce důležité a vyplatí se s nimi více pracovat jak v rámci remarketingu, tvorby podobných okruhů uživatelů a nebo jejich vylučování z cílení.
Jak propagovat e-shop pomocí placené reklamy?Stáhněte si e-book zdarma. Stáhnout e-bookStažením e-booku se přihlásíte k odběru newsletteru a souhlasíte s našimi zásadami na ochranu osobních údajů.
#1 – Vaši zákazníci
Nejdůležitější skupinou uživatelů, na které můžete cílit reklamu (a nebo naopak nesmíte) jsou ti, kteří u vás nakoupili, odeslali poptávkový formulář nebo učinili jinou důležitou konverzi.
Pro tyto uživatele je potřeba mít vytvořený samostatný okruh uživatelů, abyste s nimi mohli v budoucnu pracovat.
Jak vytvořit okruh uživatelů z vašich zákazníků?
Existuje více možností, jak vytvořit okruh uživatelů z vašich zákazníků.
Podle konverzní události, kterou odesíláte pomocí Facebook Pixel
Z listu zákazníků, který nahrajete do Facebooku
1) Podle konverzní události
Přejděte do správce pro okruhy uživatelů a klikněte na “Vytvořit okruh uživatelů” a vyberte “Web”. Následně vyberte hlavní konverzní událost. U e-shopů to bude Purchase.
Vyberte, jak dlouho mají být uživatelé v seznamu. Maximální délka je 180 dnů.

2) Z listu zákazníků
Další možností je importovat seznam zákazníků přímo do Facebooku. Facebook se pokusí spárovat data s uživateli Facebooku.
Abyste mohli okruh uživatelů ze seznamu zákazníků použít, Facebook musí nalézt minimálně 20 shod.

Kdy cílit na zákazníky reklamu?
Pokud máte zboží, které u vás zákazníci nakoupí více než 1x, jedná se o váš nejdůležitější okruh uživatelů. Zákazníci, kteří u vás ji nakoupili, můžou s velkou pravděpodobností nakoupit znovu.
Když máte na webu výprodej, uvádíte nový produkt na trh nebo máte nové zajímavé zboží, nabídněte ho svým stávajícím zákazníkům.
Pokud u vás někdo v minulosti nakoupil a byl s produktem nebo službou spokojený, máte velkou pravděpodobnost, že nakoupí znovu.
Kdy na zákazníky reklamu necíit?
Pokud u vás nakoupí, vylučte je z krátkodobého prodejního remarketingu a z kampaní obecně. Nechcete někomu nabízet produkt, který u vás před pár dny již zakoupil.
Kdy vytvořit podobné publikum ze zákazníků?
Nyní se nabízí vytvořit podobné publikum z vašich zákazníků a říct tak Facebooku – toto jsou moji zákazníci, najdi mi podobné lidi, kteří s velkou pravděpodobností u mne také nakoupí.
Zní to moc hezky, ale pokud máte na webu větší množství produktů a jejich cílové skupiny se velmi liší, s velkou pravděpodobností nebude podobný okruh uživatelů příliš relevantní. Je potřeba vytvářet podobné okruhy z lidí, kteří nakoupili stejné nebo podobné produkty.
#2 – Návštěvníci webu
Přivést uživatele na web není příliš těžké, ale důležité je, aby odeslali objednávku, poptávku nebo učinili jinou konverzi, která je pro vás důležitá.
Většinou návštěvníci neučiní konverzi hned při první návštěvě. Důvodů může být mnoho. Přišli na web pouze ze zvědavosti, nabídka je nezaujala, potřebují zjistit více informací nebo jen neměli čas konverzi dokončit, protože museli vystoupit z autobusu.
Není dost dobře možné tyto uživatele od sebe odlišit a z toho důvodu byste s nimi měli pracovat i nadále a připomínat se jim pomocí dobře promyšleného remarketingu.
Okruh uživatelů vytvoříte ve správci okruhů uživatelů. Klikněte na “Vytvořit nový okruh uživatelů” a na “Web”. Délku trvání členství si můžete nastavit až na 180 dnů.

#3 – Uživatelé, kteří provedli interakci se stránkou na Facebooku
Ne všichni prokliknou z vaší reklamy, příspěvku nebo stránky na web. To ale neznamená, že od vás nechtějí nakoupit. Mohli mít spoustu důvodů, proč na reklamu neklikli.
Je možné, že reklamě dali pouze lajk nebo se proklikli na stránku na Facebooku, kde si prohlédli pár vašich příspěvků.
Pokud uživatelé učinili interakci se stránkou na Facebooku, reklamou nebo příspěvkem, je důležité s takovými uživateli dále pracovat a připomínat se jim.
Okruh uživatelů vytvoříte ve správci okruhů uživatelů. Klikněte na “Vytvořit nový okruh uživatelů” a na “Facebook Stránka”.
Okruh uživatelů můžete více specifikovat a vytvořit třeba jen z lidí, kteří:
Provedli interakci s příspěvkem nebo reklamou
Klikli na tlačítko s výzvou k akci
Napsali stránce zprávu
Uložili si příspěvek
A nebo můžete oslovit všechny. Zde záleží na velikosti vaší stránky a na celkové míře zapojení fanoušků. Délku trvání členství si můžete nastavit až na 365 dnů.

#4 – Uživatelé, kteří provedli interakci s účtem na Instagramu
Pokud používáte firemní účet na Instagramu, můžete si z uživatelů, kteří s ním provedli interakci, vytvořit okruh uživatelů. Důvod, proč účet vytvořit, je stejný jako u stránky na Facebooku.
Okruh uživatel vytvoříte ve správci okruhů uživatelů. Klikněte na “Vytvořit nový okruh uživatelů” a na “FIremní instagramový profil”.
Okruh uživatelů můžete více specifikovat a vytvořit třeba jen z lidí, kteří:
Navštívili profil vaší firmy
Projevili zájem o příspěvek nebo reklamu
Napsali zprávu na firemní profil
Uložili příspěvek nebo reklamu
A nebo můžete oslovit všechny. Nevýhodou je, že nemůžete oslovit všechny sledující firemního profilu na Instagramu. Maximální délka členství je 365 dnů.

#5 – Uživatelé, kteří sledují konkrétní videa na Facebooku a Instagramu
Naším posledním velmi důležitým okruhem uživatelů jsou sledující vašich videí na Facebooku a Instagramu. Oproti interakci s příspěvky si zde můžete vybrat konkrétní video, které uživatelé shlédli, a vytvořit z nich okruh uživatelů.
Pokud vytvoříte informativní video o vašem produktu nebo službě, které uživatele zaujme, můžete na ně následně cílit další, více prodejní reklamy. Zde můžete být velmi kreativní a testovat, jestli se z uživatelů po shlédnutí konkrétního videa stanou vaši zákazníci.
Okruh uživatelů vytvoříte ve správci okruhů uživatelů. Klikněte na “Vytvořit nový okruh uživatelů” a na “Video”.
Okruh uživatelů můžete více specifikovat podle toho, jak dlouho uživatelé video sledovali. Dopručujeme vytvářet okruhy uživatelů minimálně z 10 vteřin shlédnutí videa. Záleží samozřejmě na konkrétním videu, ale méně většinou nedává smysl.
Nejlepší okruh uživatelů bude z lidí, kteří shlédli alespoň 95% videa.

Shrnutí
Práce s okruhy uživatelů na Facebooku je naprostý základ úspěšných placených reklam na Facebooku. Uvedené okruhy nám dlouhodobě fungují velmi dobře u většiny klientů, se kterými spolupracujeme.
Při tvorbě okruhů uživatelů je důležité používat selský rozum. Pokud máte malý web s návštěvností stovky nebo nižší tisíce uživatelů měsíčně, nebudete mít prostor okruhy tolik specifikovat jako u velkého webu.
Vytváříte reklamy na Facebooku pravidelně? Podívejte se na náš článek o nejčastějších chybách ve správě reklam na Facebooku.