Doufáme, že jsme vás v minulém článku 7 důvodů, proč by se měl e-shop zaměřit na emaling přesvědčili o nutnosti přítomnosti e-mail marketingu ve vašem marketingovém mixu a ještě lépe, že už se ho pomalu chystáte zavádět nebo nakopnout. No a abyste ho využívali co nejefektivněji a měli tak více času na další činnosti, tak je určitě potřeba využívat k jeho provozu nějaký nástroj pro správu. Na trhu se jich už vyskytuje poměrně veliké množství. Některé jsou do určité velikosti databáze kontaktů bezplatné, jiné jsou zase placené už od začátku používání. Liší se různými funkcemi, parametry, jazykem a komplexností. Abyste se lépe zorientovali, vybrali jsme pro vás 3 nejpoužívanější a ověřené nástroje pro správu e-mail marketingu a nyní si je představíme.
Ecomail
Ecomail je velice přehledný a intuitivní emailingový nástroj z dílny českých ručiček, který řídí parta fajn lidí s poměrně neformálním a osobním přístupem. Celkově se řadí mezi jednu z cenově nejdostupnějších variant na trhu a využívají ho značky jako je Freshlabels, Natur House a nebo i my. Uživatelsky je velice příjemný a nabízí základní statistiky, funkce. Na ty se pojďme podívat
Důraz dává na tyto funkce:
- Editor šablon: Díky 70 vzorovým šablonám si jednoduše si nadesignujete svůj originální vzhled a navíc zde můžete použít váš feed z Heuréky nebo Zboží.cz
- Sběr kontaktů: Ecomail vám umožní si jednoduše vyrobit své statické, vysouvací nebo pop-up formuláře pro získávání kontaktů na vašem webu. Kontakty se pak budou automaticky ukládat do adresáře přímo v aplikaci a hned s nimi budete moci pracovat.
- Automatizace: Uvítací kampaně, opuštěný košík, svátky, narozeniny i reaktivační kampaně nastavíte na pár kliků. A pak už je jen na vás, zda budete obesílat vaše zákazníky e-mailem, smskou, na Facebooku, Messengeru nebo Instagramu.
- A/B testování: Můžete otestovat, který předmět mailu či obsahu bude fungovat na vaše zákazníky nejlépe a výsledky uvidíte pomocí jasných dat.
- Segmentace a personalizace: Rozdělte si své zákazníky do neomezeného množství segmentů (podle pohybu na webu, vlastností kontaktů, aktivit v kampaních…), díky čemuž pak budete schopni lépe zaměřit a personalizovat svou nabídku.
- Umělá inteligence: Dokáže zákazníkovi nabídnout ty nejrelevantnější možné produkty a pracuje tak za vás.
- Propojení s e-shopy + API: Ecomail se dokáže jednoduše propojit s vaším e-shopem (např. se Shoptetem, Shopify, WooCommerce, Shopsysem…). Ze získaných dat pak dokáže vyždímat maximum a dokonale personalizovat nabídky.
- Facebook, Instagram: Napojení na FB a IG s sebou přináší nejenom sběr kontaktů, ale i zasílání personalizovaných zpráv, custom audiences a sběr kontaktů z Facebook Lead Ads.
- Doručitelnost: Tým Ecomailu se pečlivě stará o to, aby maily zbytečně nepadaly do spamu a neustále monitorují doručitelnost.
A jelikož je Ecomail skutečně komplexní firma, která je v e-mail marketingu opravdu profík, nabízí i řadu workshopů, webinářů a případně i balíčků pro nastavení strategie celého mailingu.
Funkcemi a službami Ecomail doopravdy nešetří a velkou výhodou je jednoduše ovladatelné uživatelské prostředí, ve kterém hned jasně vidíte stěžejní metriky a rychle vytvoříte novou kampaň. Na vzhled uživatelského prostředí se můžete podívat ve videu níže. 👇🏼
Cena
No a teď to, co vás asi zajímá nejvíce. Pro prvních 200 kontaktů si můžete Ecomail vyzkoušet zdarma. Nad 200 kontaktů už musíte platit, a to buďto pomocí tarifového účtu (pravidelné rozesílky bez omezení počtu odeslaných e-mailů) a nebo pomocí kreditového účtu (nepravidelné rozesílky s neomezeným počtem kontaktů).
Tarifové účty začínají už na 150 Kč/měsíc bez DPH (do 500 kontaktů). Zde platí, že čím více máte sebráno kontaktů, tím logicky i více platíte. Cena narůstá i s požadavky na dostupné funkce v účtu. Výhodou ale je, že tarify mají doopravdy rozumně odstupňované a každý si vybere. Kompletní ceník dle počtu kontaktů a najdete zde.
Kreditové účty mají jasnější pravidla a fungují na neomezený počet kontaktů, ale omezený počet zaslaných mailů. Ceník najdete dole na obrázku. 👇🏼
SmartEmailing
Dalším hojně využívaným nástrojem je SmartEmailing. Ten patří od roku 2010 k průkopníkům e-mail marketingu v ČR a má neuvěřitelných 13 000 uživatelů, mezi kterými jsou Regiojet, Mall nebo Ovocňák. Opět jde o českou firmu, tudíž záležitosti jako administrace a komunikace probíhá velice hladce úplně pro každého. A jelikož je to také velice pokročilý nástroj, tak má ve své nabídce velikou řadu funkcí.
Důraz dává na tyto funkce:
- Doručitelnost: SmartEmailing se pyšní garancí doručení 99,9 % a uvádí ji na prvním místě. Zde jsou vidět jasné priority.
- Automatizace a scénáře: SmartEmailing vám umožní posílat maily v časech, kdy je uživatelé nejčastěji čtou a pomůže vám nastavit scénáře, které nastavíte jednou a potom budou pracovat za vás.
- Personalizace: Oslovování jménem, přání k výročí… i SmartEmailing toto ovládá na vysoké úrovni.
- Multikanálová komunikace: Z jedné platformy můžete komunikovat se zákazníky e-mailem, přes SMS, Viber nebo FB messenger.
- Jednoduché napojení na Facebook a Sklik audience vám umožní jednoduše propojit svět reklamy, sociálních médií a e-mailingu.
- GDPR a bezpečnost: O legislativu se u SmartEmailingu nemusíte strachovat. Sledují dění a novinky v tomto ohledu a data si ukládají na vlastních serverech.
- A/B testování: Pomocí testování k vyššímu konverznímu poměru.
- Statistiky a měření: Jasný přehled o úspěšnosti vašich e-mailů budete mít pomocí čísel neustále před očima. SmartEmailing nabízí podrobné statistiky mluvící o tom, kdo a kdy maily otevírá, které prvky mají nejvíce prokliků, a které zase úspěšné nejsou…
- Responzivní šablony: Opět si může vybrat z několika předpřipravených šablon a upravit si ji podle své potřeby. Jediné, co nám v tomto zde ohledu chybí a u Ecomailu je, je jednoduchý editor obrázků. Ale to není nic, co by bylo úplně zásadní.
- Sběr kontaktů: Pomocí statického, vysouvacího nebo pop-up okna budete lovit nové zákazníky jedna báseň.
- API a integrace: Skvělá zpráva je, že vám SmartEmailing zdarma zařídí API rozhraní a API klíč, takže napojení na váš e-shop, ERP, CRM nebo účetní systém bude hračka.
Ukázka uživatelského prostředí a co nabízí ve videu
Cena
SmartEmailing je na prvních 14 dní používání zdarma, což vám dává dost času na objevení jeho funkcí a zároveň vašich potřeb. Po uplynutí tohoto času si vybíráte ze dvou verzí. STANDARD, která se hodí pro podnikatele, malé a střední firmy (do 50 000 kontaktů) a PRO, která je ideální pro větší firmy a agentury (50 000 a více kontaktů). Tyto dvě verze se liší i funkcionalitami, které přizpůsobuje potřebám. Konkrétní cena se pak individuálně odvíjí stejně jako u Ecomailu od počtu kontaktů v databázi. Kompletní ceník naleznete zde. Když ale ceny porovnáme s Ecomailem, jedná se o značně dražší nástroj. Podívejte se sami na obrázek níže.
Mailchimp
Třetím velice často využívaným nástrojem je Mailchimp, fungující už od roku 2001 a těšící se miliónům zákazníkům po celém světě. Původem je z Ameriky, a tak je nutné počítat s obsluhou a komunikací v angličtině. A ta komunikace může být v případě Mailchimpu z naší zkušenosti někdy trochu problematická. Na druhou stranu ale nabízí velice přívětivé prostředí pro kompletní správu e-mailingu a nespočet promakaných pokročilých funkcí, které dobývají svět. Pokud tedy vlastníte business se zahraničním přesahem a chcete mít všechny kontakty na jednom místě, pak je Mailchip správná volba.
Funkce
Mailchimp logicky disponuje největším množstvím funkcí, které neustále přibývají, jelikož se jedná o celosvětový a nejvíce komplexní produkt s obrovským množstvím klientů s různými potřebami. Nabízejí totiž vše od vytvoření webovek až po samotný e-mail marketing. Uvedeme tedy pouze výčet základních funkcí pro porovnání:
- Možnost zobrazení emailu v prohlížeči
- Editor šablon
- Click map
- Náhledy emailu v různých zařízeních
- Jednoduchý editor obrázků
- Vlastní design pomocí HTML a CSS
- A/B testování a další formy
- Správa kontaktů (import, export, segmentace)
- Automatizace
- Reporty
- a mnoho dalších
Ukázka uživatelského prostředí
Cena
Mailchimp láká své zákazníky mocnou zbraní – základní tarif je totiž zdarma až do 2 000 kontaktů nebo 10 000 rozeslaných e-mailů za měsíc. Po vyčerpání tohoto limitu jsou ale k dispozici mnohé tarify odstupňované podle dostupných funkcí, nástrojů počtu správců, kontaktů a dalších. Tarify začínají od 11 dolarů za měsíc, což je zhruba 250 Kč.
Porovnání Ecomail x SmartEmailing x Mailchimp
Na první pohled by se mohlo zdát, že jsou tyto nástroje svými službami a funkcemi téměř identické. Možná Mailchimp lehce vyniká svou komplexností služeb i funkcionalit, což je konec konců i logické vzhledem k jeho historii. Jinak jsou ale všechny tři velice jednoduše ovladatelné, intuitivní a poradí si s nimi i laik. Stejně tak se dají napojit na různá e-shopová řešení (Shoptet, Shopify, WooCommerce…), takže vám neuniknou žádná data, ani kontakty.
Co se týče ceny, tak je na tom nejlépe Ecomail, v závěsu je SmartEmailing a nejdražší je MailChimp. Cenu ale doporučujeme brát v potaz až po uvážení vašich skutečných potřeb a požadavků, které na e-mailingový nástroj máte.
Co by ale měl určitě být rozhodující faktor, tak abyste souhlasili s filozofií jednotlivých firem. Musí si to prostě dobře sednout. Ecomail vnímáme jako neformální partu s osobním přístupem a skvělou zákaznickou podporou. SmartEmailing je spíše serióznější, formálnější, ale velice spolehlivý. No a Mailchimp je obrovská zahraniční firma, která má velký drive, ale i tak si ponechává komunitního ducha.
Za zvážení stojí také skutečnost, že když budete mít nějaký problém v Ecomailu nebo SmartEmailingu, tak rostě zvednete telefon a za pár minut máte vyřešeno. V případě Mailchimpu se budete muset proklikat skrze Help Center a odeslat ticket s největší pravděpodobností na podporu někam do Indie.
Poznámka: A v případě, že by vám ani jeden z námi vybraných nástrojů nesedl, tak určitě mrkněte i na jiné nástroje, existuje jich už spousty. Třeba Leadhub, který je také z české dílny, nebo rychle se rozrůstající se Klaviyo.
Závěr
Teď vás asi napadá otázka, který z těchto tří nástrojů vlastně vybrat? Zde jednoznačnou radu dát nemůžeme, ale ať zvolíte kterýkoliv z výše zmíněných, rozhodně neuděláte chybu. Zamyslete se určitě nad vašimi prioritami co se týče požadavků na funkce, cenu a také četnost poslaných e-mailů. Zároveň vám musí vyhovovat uživatelské prostředí a jazyk nástroje (pozor: Mailchimp je v angličtině). Doporučujeme tedy na začátku alespoň omrknout všechny, jelikož vás to nic nebude stát a uděláte si lepší obrázek. Pokud byste totiž nevybrali dobře, pak vás migrace všech kontaktů a dat bude stát zbytečné úsilí a čas (a čas jsou peníze, že? 😄).
A jestli byste s e-mailingem potřebovali pomoci, tak se na nás určitě neváhejte obrátit.