Vánoce jsou pro spoustu našich klientů stěžejní období, kdy rostou tržby na násobky běžných měsíců.
V tomto článku si ukážeme jak vaše kampaně připravit na vánoční sezónu, jaké akce nás čekají v následujících dvou měsících a na co si dát pozor v plánování kampaní a prodejů.
Včasné plánování jako základ úspěchu
Důkladné plánování kampaní a správné načasování, to jsou klíčové faktory úspěchu v předvánoční sezóně. PPC kampaně vyžadují dostatečnou přípravu, protože nákupní chování zákazníků se během vánočního období mění. Čím dříve začnete s plánováním, tím lépe budete schopni přizpůsobit strategii, rozpočty a nabídky, abyste dosahovali požadovaných výsledků.
Podívejte se na výsledky a kampaně z minulých let
Analýza kampaní a výsledků z minulých let vám poskytne cenné informace pro plánování následující vánoční sezóny.
Podívejte se na dny s nejlepším výkonem, zjistěte, které akce měly největší vliv na tržby, a identifikujte období, kdy pro vás vánoční sezóna fakticky skončila.
Dle dat z minulých let zjistíte na které období se nejvíce zaměřit. V tomto případě se jedná o Black Friday, dny doručení zdarma a očekávaný pokles nákupů, kdy e-shop nestíhal doručení do Vánoc a období vánočních svátků.
- Tip: na data se ideálně podívejte do administrace vašeho webu, zjistěte jaký výkon měly kampaně v Google Ads, Skliku a dalších reklamních systémech. Důležitou součástí jsou také data z GA4, která si můžete vizualizovat stejně jako my v Looker Studio.
Slevová mánie před Vánoci
V listopadu začíná sezóna s velkými nákupními akcemi, na které jsou zákazníci zvyklí a chystají se nakupovat. Nejpodstatnější je pro nás v ČR Black Friday, ale je dobré nezapomenout ani na ostatní příležitosti.
Singles’ Day (11. listopadu)
Svátek původně zaměřený na nezadané osoby (tzv. singles), ze kterého se dnes stala globální e-commerce akce s obrovskými slevami.
Black Friday (29. listopadu)
Největší slevový den roku, který láká zákazníky po celém světě. U nás je již zvykem, spíše “Black Week”, kdy slevová akce probíhá několik dní v kuse.
Cyber Monday (2. prosince)
Následuje po Black Friday, akce je zaměřená především na e-shopy nabízející elektronické zboží.
Mrkněte se taky na náš článek o tom jak propagovat slevové akce. ODKAZ NA ČLÁNEK
POZOR – letos budou Vánoce v úterý
Proč byste měli zpozornět? Vánoce v úterý znamenají možné komplikace s dodáním zboží včas. Pokud si u vás někdo objedná zboží v pátek, stihnete zboží odeslat tak, aby jej měl pod stromečkem? Nebojte, máme pár tipů, co s tím.
Naplánujte si garanci doručení do Vánoc
Jedním z nejdůležitějších aspektů předvánočních kampaní je jasná komunikace garance doručení zboží. Nastavte termíny, kdy zboží může být ještě doručeno včas a informujte své zákazníky na webu, v mailingu a PPC kampaních, aby zákazníci věděli, do kdy mohou objednávat.
Upravte kampaně po garanci doručení
Po termínu garance doručení zboží, je nutné kampaně upravit. Je potřeba si hlídat rozpočty a nabídky jednotlivých kampaní. Pokud kampaně neupravíte, můžete přijít o nemalé množství peněz. Návštěvníci se na web dostanou, ale nenakoupí, protože jim balíček nestihne do Vánoc dorazit.
Pokud očekáváte pokles konverzního poměru, můžete vyzkoušet sezónní úpravy nabídek, které vám kampaně utlumí. Vše si nastavte dopředu a kampaně jen hlídejte.
Kamenné prodejny
Pokud máte kamenné prodejny a nabízíte zákazníkům osobní odběr i po garanci doručení, upravte regionální cílení a směřujte rozpočty do těchto oblastí. Zajistíte si tak přísun dodatečných tržeb.
Poslední šance – dárkové karty a vouchery
Pokud už není možné zaručit doručení fyzického zboží, zaměřte se na prodej dárkových karet a voucherů. Tyto položky mohou být doručeny elektronicky, což je ideální řešení pro dárky na poslední chvíli.
Praktické tipy k propagaci v PPC
Hlídejte si rozpočty
Plánování rozpočtů pro vánoční sezónu je zásadní pro získání maximálních tržeb. Pokud máte pevně daný rozpočet po celý rok, je dobré si před začátkem sezóny domluvit navýšení, abyste měli dostatek prostoru na pokrytí zvýšené poptávky. V předvánočním období vstupuje do inzerce více konkurenčních e-shopů, zvyšuje se CPC (cena za proklik) a je nutné tedy počítat s vyššími rozpočty.
Pokud vaše kampaně řídíte např. dle PNO, sledujte průběžně výsledky a postupně rozpočty navyšujte podle toho, jak se zvyšuje výkon kampaní. Je důležité, aby vaše kampaně reagovaly na aktuální situaci na trhu.
Velmi důležité je také hlídat a snižovat rozpočty po garanci doručení a o svátcích, kdy zákazníci nebudou tolik nakupovat, ale mohou dále web navštěvovat.
Připravte si vánoční kreativy
Pro vánoční kampaně je dobré mít připravené kreativy s vánoční atmosférou. Vytvořte statické bannery s vánočními motivy a zajistěte, že podklady pro responzivní bannery jsou přizpůsobené tomuto období.
Zároveň je dobré přemýšlet o úpravě textů reklam ve vyhledávání, kde můžete zvýraznit slevy, speciální nabídky a vánoční doručení.
Nezapomínejte na remarketing
Remarketingové kampaně jsou během vánoční sezóny nesmírně důležité. Cilte na návštěvníky, kteří si prohlédli produkty na webu, ale nákup neuskutečnili.
U remarketingových kampaní je důležité upravit rozpočty v okamžiku, kdy už nemůžete zaručit doručení zboží do Vánoc.
Zkontrolujte si sortiment
Během příprav na vánoční sezónu byste měli znovu projít svůj sortiment a zjistit, zda nemáte produkty, které jsou během Vánoc oblíbené, a v průběhu roku jste je opomíjeli.
Tip: Pro naše klienty sledujeme prodeje značek a kategorií, abychom měli možnost včas reagovat na změny a věděli, který sortiment se nám bude v následujícím období nejvíce prodávat. V následujícím obrázku vidíme, že je nutné se listopadu a prosinci zaměřit na prodej hraček, které budou dosahovat v prosinci téměř 50 % všech prodejů. Tento sortiment pro nás není ale v průběhu roku tolik důležitý.
Zapomenuté poklady
Někdy se stane, že v sortimentu máte produkty, které jsou určené přímo pro vánoční sezónu, ale nebyly v průběhu roku dostatečně propagovány. Zkontrolujte si, jaké produkty jsou hledané a připravte kampaně na klíčová slova, která reflektují poptávku po těchto produktech. Dejme tomu můžete prodávat svíčky se skořicovou vůní, které budou během vánočního období zažívat nejspíš větší boom než v letních dnech.
Firemní dárky
Vánoce nejsou jen časem, kdy nakupují jednotlivci, ale také firmy, které chtějí obdarovat své zaměstnance a klienty. Pokud to pro váš e-shop dává smysl, vytvořte speciální balíčky produktů, které budou ideální pro firemní dárky a připravte pro ně specifické kampaně.
Naplánujte si sezónní úpravy nabídek
Před začátkem hlavních nákupních akcí, jako jsou Singles Day, Black Friday a dny dopravy zdarma, naplánujte sezónní úpravy nabídek. Stanovte si konkrétní datum spuštění a ukončení jednotlivých kampaní a odhadněte očekávaný nárůst konverzního poměru. Tímto způsobem můžete maximalizovat zisky bez toho, abyste ztratili potenciální tržby.
Shrnutí
Vánoční sezóna je pro spoustu e-shopů klíčovým obdobím, proto je nutné plánovat PPC kampaně s dostatečným předstihem. Kampaně přizpůsobte změněnému nákupnímu chování ideálně na základě dat z předchozího roku.
Nezapomeňte využít potenciál nejdůležitějších slevových akcí, jako jsou Black Friday, Singles’ Day a Cyber Monday, které přinášejí velké příležitosti pro růst obratu.
Klíčovým dnem je pro všechny garance doručení do Vánoc, po kterém je nutné správně upravit kampaně a dárkové karty/vouchery, které můžete doručit i elektronicky.