Preloader logo Preloader logo

Odebírejte novinky od Socials

Přihlášení proběhlo úspěšně, děkujeme.

Špatně zadaná emailová adresa.

Prosím, odsouhlaste zpracování osobních údajů.

Hešteg, divný křížek, hastág… Nejen ohledně výslovnosti tohoto “divnosymbolu” panuje mnoho otázek. Co je to hashtag? Kde se tu vzal? Jak správně hashtagy použít? Jak zasáhnout co největší publikum na Instagramu? Pojďme se podívat na zoubek hashtagům, které ovládají (nejen) Instagram.

Kde se vzaly hashtagy?

Hashtag se označuje symbolem “#” před slovem nebo slovním spojením bez mezer. Začneme úplně od začátku. Hashtag byl poprvé použit na Twitteru v roce 2007 uživatelem Chrissem Messinou. Samotný symbol křížku byl vybrán zcela náhodně. Popularita nového značkování stále rostla a slovo “hashtag” bylo vyhlášeno jako slovo roku 2012.

Nyní se hashtagy používají především pro jednodušší vyhledávání na sociálních sítích. Samotný hashtag si můžeme představit jako štítek či nálepku, kterou připneme ke sdělení. Uživatelé na různých sociálních sítích pak mohou jednodušeji vyhledávat obsah, o který mají v daný moment zájem.

Hashtagy na jednotlivých sociálních sítích

Každá sociální síť je jiná a má jiná (ne)psaná pravidla. To platí i pro používání hashtagů. Kde se tagy určitě vyplatí používat a na jaké sociální síti nikoliv?

Twitter

Ano, ale…

Twitter byla první sociální síť, kde se tento magický křížek objevil poprvé. Ač se ze 140 znaků stalo 280 znaků, stále zde není prostor pro více než dva hashtagy. Ovšem hashtagy jsou stále velmi oblíbeným nástrojem, jak se dostat k zajímavým vláknům k diskuzi a doporučujeme tento nástroj využívat.

Facebook

Spíše ne.

Patří hashtagy na Facebook? Ano, ale má to háček. Většina uživatelů na Facebooku má soukromý profil, což znamená, že daný hashtag je nedohledatelný a ztrácí význam jej použít. Pro firmy je užívání hashtagů na Facebooku prospěšné, ale spíše doporučujeme si vybrat jeden hashtag, který bude reprezentovat vaši značku. Uvidíme, s čím Facebook přijde a zdali se hashtagová revoluce rozmohne i na této platformě.

LinkedIn

Záleží.

Hashtagy na LinkedInu jsou stále novinkou. Začaly se používat až v roce 2018. Nezapomínejte, že se jedná o profesionální síť a i tomu by měly být uzpůsobeny hashtagy. Řiďte se heslem: Všeho s mírou a hlavně profesionálně!

YouTube

S hashtagy opatrně.

I na této sociální síti se vyplatí používat hashtagy. Dávejte si velký pozor, ale s hashtagy se to zde nesmí přehánět. YouTube má přímo v podmínkách uvedeno, že pokud uživatel přidá k videu více než 15 hashtagů, YouTube bude ignorovat všechny přidané tagy. A jaké hashtagy tedy použít? Ideálně ty, které souvisí s vaší firmou, brandem či kampaní, kterou chcete dostat do podvědomí.

TikTok

Vybírejte pečlivě.

Stále populárnější sociální síť TikTok se bez hashtagů neobejde. TikTok nemá určenou horní hranici, kterou by vás při tvorbě hashtagů limitoval. Má to jeden háček: popisek u videa se musí vejít do 100 znaků. To už je trochu limitující, že? Vybírejte pečlivě, zjistěte si, o jaké hashtagy mají uživatelé zájem a zkoušejte!

Instagram

ANO!

Pokud byste si měli zvolit jen jednu platformu, kde dát hashtagům zelenou, určitě vyberte Instagram!

Jak a proč používat hashtagy na Instagramu?

Vy ještě nepoužíváte hashtagy? Chyba! Vytvoření správných a relevantních hashtagů k vaší instagramové strategii je jednou z nejefektivnějších (a nejlevnějších) cest, jak zaujmout nové publikum. Což ve finále může znamenat nové sledující, vyšší prodeje a větší povědomí o značce. Lidé mohou také sledovat vybrané hashtagy. Správně zvoleným hashtagem se můžete zasáhnout mnohem větší publikum.

K jednomu postu můžete přidat až 30 různých hashtagů, ovšem to neznamená, že je musíte všechny využít. Možná vás teď napadá otázka: “A kolik hashtagů je doporučeno k fotce přidat?” Na to neexistuje žádná správná odpověď. Někteří zkušení marketéři tvrdí, že optimálně by se mělo používat kolem 11 hashtagů, jiní odborníci zastávají názor, že je to jedno. Testujte, analyzujte a zkoušejte, co funguje pro váš instagramový profil nejlépe. Zaměřte se pouze na relevantní hashtagy vzhledem k vašemu obsahu a relevantní cílové skupině. Veřte, že #like4like či #followme vaší značce spíše uškodí.

Pár bodů, které stojí za vaší pozornost:

  • Do hashtagů můžete zakomponovat čísla i emoji, ovšem další speciální znaky (např. ^, * a $) fungovat nebudou
  • K jednomu postu můžete přidat 30 hashtagů. Ve strories je maximální povolený počet 10 hashtagů.
  • Hashtagy můžete přidávat pouze k vámi sdílenému obsahu. Ty, které přidáte k jinému profilu, se nezobrazí na hlavní stránce příslušného tagu.

Pozor. K tomu, aby se hashtagy zobrazovaly uživatelům, musí být profil veřejný.

Jednotlivé kategorie hashtagů

Jak již bylo řečeno, hashtagy jsou efektivním nástrojem, jak přilákat pozornost k vašemu profilu.

  • Popisovací hashtagy

Tyto hashtagy označují přesně to, co je na dané fotografii. Většinou se jedná o velmi obecné označení typu #love #handbag a #food apod. Tyto velmi obecné hashtagy ve většině případů nepřináší své ovoce. Možná vám zvýší počet srdíček u fotky, ale málokdy z toho vzejde konverze.

  • Hashtagy, které tvoří komunitu

Tento typ hashtagů naopak doporučujeme zahrnout do vaší strategie. Jedná se o typy hashtagů, které propojují stejně smýšlející uživatele na sociálních sítích. Například #copravectu sdružuje knihomoly, kteří si pomocí hashtagů předávají typy na knihy.

  • Lokalizační hashtag

Jedete navštívit nové místo a nevíte si rady, co podniknout? Zkuste si prohlédnout hashtagy, které souvisí s daným místem. Skvělým příkladem může být hashtag #kamvBrne (a obdobně #kamvPraze, #kamvOlomouci), který vám pomůže v rozhodování, co v daném místě navštívit.

  • Zájmové hashtagy

#photographer, #cycling a #vylet. Tagy, které prokazují zájem. Ale podívejme se na #jedunavykon – skvělé spojení zájmového hashtagu, který zároveň přísluší i komunitě. Jednotlivé kategorie se prolínají.

  • Hashtagy, které vytvořily značky

Tato kategorie velmi úzce souvisí i s komunitními hashtagy. Velké i malé značky stále více využívají hashtagy ve své online komunikaci. I v tomto případě je cílem značky, aby se daný uživatel cítil jako součást komunity a sdílel hodnoty, které daná společnost zaujímá. Pojďme se například podívat na velmi úspěšnou hashtagovou kampaň značky Coca-Cola #ShareaCoke (v překladu #rozdělseoColu). Uživatelé byly vyzváni najít Coca-Colu se jménem kamaráda/rodinného příslušníka, se kterým Colu společně vypijí. Poté měli své zážitky sdílet na sociálních sítích s hashtagem #ShareaCoke. Coca-Cola oslavila jednu z nejúspěšnějších kampaní vůbec. Čím to, že se tato kampaň stala virální?

Kampaň Coca-Coly ve zkratce:

  • Kampaň hrála na city.
  • Značka se s uživateli dokázala spojit na osobní rovině.
  • Kampaň měla velmi jednoduché zadání: Kupte si Colu a rozdělte se s přáteli a rodinou. Nic víc, žádné další kudrlinky kolem.
  • Coca-Cola pracuje s obdobnou myšlenkou stále dokola. Lidem se tak zapíše do podvědomí jako nápoj, který zaručí kvalitně strávený čas s rodinou a přáteli.

Jak vytvořit efektivní strategii pro tvorbu hashtagů?

Typy jednotlivých hashtagů bychom měli. Jak zjistit, jaký # k danému příspěvku zvolit?

1. krok – Rozhlédněte se po internetu

Nikdy netvořte hashtagy tak, jak vám přichází na mysl. Než hashtag použijete, vyhledejte si ho a dávejte si pozor na tyto kritéria.

  • Kolikrát byl daný hashtag použit?
  • Jaký typ kontentu pod daným tagem mohu najít?
  • Proč by uživatel Instagramu zrovna tento hashtag vyhledával?
  • Co (ne)funguje konkurenci?

Aneb také: “Kdo je připraven, nemůže být překvapen.” Projděte si statistiky o tom, kteří lidé váš profil sledují. Snažte se jim porozumět.

  • Jaké používají hashtagy?
  • Co se zajímá?

“Každé úspěšné strategii předchází výzkum!”

2. krok – Roztřiďte to!

Tímto způsobem si vyberte hashtagy, které se hodí především k vaší sdílené fotografii a myšlence, kterou chcete prezentovat. Takových hashtagů může být ve vašem hledáčku i 100. Jak z tak obrovského čísla vybrat 20 až 30 relevantních hashtagů, které budou fungovat?

  • Konkrétně a relevantně

Pokud je to možné, vyhýbejte se příliš obecným hashtagům, které mají více než 500 tisíc označení. V takovém množství váš post jednoduše zapadne a bude prakticky nedohledatelný. Určitě vám přinese pár srdíček od Indů a botů, kteří mají za úkol lajkovat vše, co se na internetu mihne, ale to není náš cíl.

Doporučujeme používat hashtagy, které mají okolo 20 000 – 100 000 označení. Mnohem jednodušeji může váš příspěvek zaujmout publikum a vysloužit si tak exkluzivní místo v záložce “Hlavní”. Jackpot!

instagram hashtag ekologie

3. krok – Tudy cesta nevede aneb #zakázanéHashtagy

Během několika let si Instagram vytvořil černou listinu tagů, které nerad vidí. Tyto hashtagy jsou nedohledatelné, což rozhodně není to nejhorší: pokud zakázaný hashtag použijete ve vámi publikovaném příspěvku může nastat několik scénářů.

  • Daný hashtag nebude zobrazen
  • Váš profil dostane “shadow-ban“. To znamená, že váš profil může být i nadále aktivní, ale Instagram jej nebude zobrazovat dalším uživatelům. V daný moment budete moci pracovat pouze s lidmi, kteří vás sledují.
  • Pokud budete opakovaně používat zakázané hashtagy, Instagram vám může profil deaktivovat.

Je jasné, že ani do jedné situace se nechceme dostat. Jak tedy zjistíme, které hashtagy jsou momentálně na černé listině? Do vyhledávacího pole na Instagramu zadejte hashtag, který chcete použít. Rozklikněte daný tag a v případě, že se vám zobrazí text (viz snímek obrazovky), daný hashtag nepoužívejte. Na černé listině jsou i poměrně nevinné výrazy typu #alone (osamocený) či #elevator (výtah), pozor na to.

instagram hashtag

4. krok – U publikování příspěvku to nekončí.

Tak, tu mravenčí práci bychom měli za sebou. Hashtagy si uložím a pak už jen vesele kopíruju? Tudy bohužel cesta nevede. Velmi častou chybou, kterou na Instagramu vidíme téměř denně, je používání stejných hashtagů stále dokola. V ideálním případě by každému postu měly být ušité hashtagy přímo na míru, či je alespoň z části obměnit. Nezapomínejte, že to co fungovalo včera, dnes už fungovat nemusí. Instagramový algoritmus je jedna velká záhada a je nutné zkoušet, zkoušet a zkoušet.

5. krok – Analyzujte!

Nezapomínejte na tu nejdůležitější část. Vyhodnocení a analýza. Pokud máte firemní profil, prozkoumejte každý příspěvek. Kolik uživatelů vás vyhledat pomocí hashtagů?

statistiky hashtagů na instagramu

S takovým číslem se už dá pracovat, no ne?

Pššt, máme pro vás tajný hack!

Chcete využít potenciál označování obsahu v Instastories, ale vizuálně se vám to nelíbí? Existuje jednoduché řešení, jak hashtagy zamaskovat, aby nebyly vidět, ale stále plnily svůj účel.

  • Vytvořte hashtagy, které chcete použít v Instastory
  • Použijte co nejmenší písmo.
  • Přidejte relevantní text či gif, kterým hashtagy překryje

Shrnutí

Používání hashtagů na sociálních sítích je velmi užitečný nástroj, díky kterému můžete zasáhnout mnohem větší publikum. To ovšem neznamená, že by se mělo k hashtagům přistupovat stejným způsobem na všech sociálních sítích. Vždy je nutné si udělat menší průzkum, které hashtagy použít. Opravdu pečlivě vybírejte, může se stát opravdu cokoliv: jeden (ne)správný hashtag a příspěvek vyletí na výsluní nebo naopak váš profil může deaktivovat.

Tak co, už víte, jak #hashtag #pouzit? #📱

Summary
Hashtagy na Instagramu od A do Z
Article Name
Hashtagy na Instagramu od A do Z
Description
Hashtag se označuje symbolem “#" před slovem nebo slovním spojením bez mezer. Začneme úplně od začátku. Hashtag byl poprvé použit na Twitteru v roce 2007 uživatelem Chrissem Messinou. Samotný symbol křížku byl vybrán zcela náhodně. Popularita nového značkování stále rostla a slovo "hashtag" bylo vyhlášeno jako slovo roku 2012.
Author
Publisher Name
Socials.cz
Publisher Logo

Související články