Preloader logo Preloader logo

Odebírejte novinky od Socials

Přihlášení proběhlo úspěšně, děkujeme.

Špatně zadaná emailová adresa.

Prosím, odsouhlaste zpracování osobních údajů.

V České republice máme přibližně  40 000 e-shopů a jen za minulý rok jich přibylo více než 3000. Každý den tedy vzniká přibližně 8 e-shopů. Můžeme rozhodně říci, že u nás e-shopy rostou jako houby po dešti. 

A není se čemu divit. Dnes již může provozovat e-shop doslova každý a to i bez většího finančního kapitálu. E-shopová řešení jako je například shoptet.cz stojí jen pár stovek korun měsíčně a pro spousty menších i středních e-shopů jsou zcela dostačující.

I když Češi v roce 2019 utratili v e-shopech 155 miliard korun a meziročně se tak obrat e-commerce zvýšil o 15%, rozhodně to neznamená, že se všem e-shopům daří.

Pravdou je, že v minulém roce zaniklo více než 4000 e-shopů

Prorazit na české e-commerce scéně je těžší, než se může na první pohled zdát. E-shopařům často chybí potřebné znalosti a to především z oblasti online marketingu, který je pro jejich úspěch naprosto klíčový!

Abyste na dnešní e-commerce scéně uspěli, potřebujete si určit, do kterých marketingových kanálů investovat, a kterým se naopak vyhnout obloukem. 

A žádný z dostupných marketingových kanálů není opomíjený tak, jako placená reklama na Facebooku (Facebook Ads).

Proč je reklama na Facebooku často zavrhována?

Nejčastější situace, se kterými se setkáváme skoro každý den, jsou:

1) E-shopař si založí firemní stránku na Facebooku, přidá první příspěvek a světe div se, nikdo ho nevidí. Proč? Protože organický dosah na Facebooku je velmi malý a pokud nemáte žádné fanoušky na stránce, neuvidí ho vůbec nikdo. 

Uchýlí se tedy k tomu, že klikne na magické tlačítko “Sponzorovat příspěvek”. Vybere několik okruhů uživatelů podle zájmů, spustí reklamu za 2.000 Kč na týden a čeká, co se bude dít.

Za týden zkontroluje Google Analytics a nic. Žádná objednávka z Facebooku nedorazila.

Jaký je tedy závěr? Reklama na Facebooku nefunguje a nebude jí již věnovat žádnou pozornost.

A to je ten lepší případ. 

2) Horší je, když si e-shopař najde na správu Facebook reklam agenturu nebo freelancera, zaplatí jim nemalé peníze za správu + kredit za reklamy a výsledky se opět nedostaví. 

Co ale již neví je, že Agentura nebo Freelancer nenastavili ani Facebook Pixel, dynamický remarketing nebo měření konverzí. 

Je třeba poznat, kdy vás někdo tahá za nos nebo je neschopný.

3) Problém nastává také tehdy, když e-shopař vyhodnocuje výsledky reklam na Facebooku jen podle Google Analytics. Reklamy mohou fungovat dobře, ale v Google Analytics není cílové PNO, takže je e-shopař vypne a vyhodí agenturu nebo freelancera, kteří se o ně, dle jeho názoru, nestarali úspěšně. 

A tím se vracíme na začátek našeho článku. E-shopaři se musí vzdělávat a rozumět (do určité míry) online marketingu, aby byli schopni vyhodnotit, co funguje a co nikoli. 

V čem spočívá síla Facebook reklam?

Reklamy na Facebooku nabízí doslova neomezené možnosti, jak oslovit nové nebo stávající zákazníky, zvýšit povědomí o značce a především získat nové objednávky. 

Mezi hlavní přednosti Facebook Ads patří například:

  • Cross device zobrazování reklam a měření konverzí
  • Nefunguje zde AdBlock
  • Velmi pokročilé možnosti cílení 
  • Pokročilý algoritmus Facebooku
  • Cena reklamního prostoru v ČR je stále poměrně nízká
  • Máte přehled o návratnosti investic
  • Personalizace 
  • Budování povědomí o značce
  • Interakce s uživateli 

Jak vidíte, výhod je celá řada. Nechceme ale tvrdit, že FB nemá své rezervy, a že každému e-shopu bude fungovat stejně. 

Možnosti cílení reklam na Facebooku a Instagramu

Nespornou výhodou Facebook Ads je detailní cílení, které doslova nezná hranice. Níže jsme pro vás vypsali několik způsobů, podle čeho můžete reklamy na FB cílit.

  • Demografické cílení podle věku a pohlaví
  • Geografické cílení podle polohy
  • Cílení reklam podle zájmů 
  • Cílení na uživatele, kteří provedli interakci s vaší stránkou na Facebooku nebo účtem na Instagramu 
  • Dynamický produktový remarketing
  • Klasický remarketing návštěvníků webu
  • Remarketing uživatelů, kteří sledují vaše videa na Facebooku

Celkově remarketing na Facebooku by vydal na několik samostatných článků, protože možností cílení je opravdu spousta. 

Pokud se chcete o remarketingu dozvědět více, přečtěte si náš článek o tom, jak remarketing na Facebooku nastavit od A do Z.

Sociální sítě nejsou Google

Sociální sítě nejsou Google, tudíž k nim tak nepřistupujte ani při tvorbě reklam a obsahu. 

Pojďme se zamyslet nad tím, jaký je mezi sociálními sítěmi a Googlem rozdíl. 

Na Google lidé hledají konkrétní informace nebo věci. Zadají dotaz do Google a dostanou odpověď. Na Google lidé chodí s konkrétním úmyslem nebo něco hledají.

Na sociálních sítích lidé sledují své přátele, rodinu, meme obrázky nebo třeba zábavná videa. Lidé často chodí na sociální sítě prokrastinovat nebo se chtějí dozvědět něco nového ze života rodiny, přátel či známých osobností. Na sociálních sítích nemají lide jasný cíl a nevědí, co je zde čeká.

I když je rozdíl zjevný, většina marketéru k sociálním sítím přistupuje podobně jako k vyhledávačům Google nebo Seznam. Snaží se uživatelům za každou cenu prodat své produkty nebo služby. Taková reklama na sociálních sítích většinou nefunguje.

Tipy, jak využít Facebook Ads pro váš e-shop

Připravili jsme pro vás několik tipů jak z reklam na Facebooku a Instagramu vytěžit pro váš e-shop maximum. Dosáhnete tak zvýšení počtu objednávek a povědomí o značce.

#1 – Používejte dynamický remarketing (DPA)

Pokud máte na e-shopu více než 20 produktů, určitě si nastavte dynamický remarketing. Budete tak moci návštěvníkům vašeho webu ukazovat personalizované reklamy obsahující produkty, které si prohlíželi nebo si je přidali do košíku.

dynamický remarketing na facebooku

Dynamický remarketing bude s největší pravděpodobností přinášet nejvyšší ROI ze všech vašich kampaní. 

Výhodou je, že nemusíte pro každý produkt dělat samostatnou reklamu. Stačí, když do administrace Facebooku nahrajete Feed produktů z vašeho e-shopu a Facebook si všechna důležitá data jako jsou obrázky, nadpis, cena nebo popisek do reklam doplní automaticky. 

Pokud tedy máte velké množství produktů, máte ulehčenou práci, protože Facebook udělá vše za vás.

Co k nastavení Dynamického remarketingu potřebujete? 

Většinou nastavujeme u klientů dynamický remarketing jako první, abychom vytěžili maximum již ze současné návštěvnosti webu.

Připravili jsme pro vás detailní návod, jak dynamický remarketing nastavit krok za krokem.

Náš tip: Rozdělte si produkty do skupin podle kategorií, abyste uživatelům ukazovali produkty, které si na vašem webu prohlédli a produkty jim podobné. 

Zvažte také vyloučení produktů, u kterých máte nízkou marži.

#2 – Nastavte si Facebook Pixel včetně událostí

Facebook Pixel je měřící kód, který implementujete do hlavičky kódu (header) vašeho webu. Odesílá údaje o návštěvnosti a splněných konverzích na vašem webu do nástroje Facebook Ads (správce reklam na Facebooku). 

Pro e-shopy by měla být správná implementace Facebook Pixelu samozřejmostí, ale stále se setkáváme s tím, že e-shopy Pixel nepoužívají a nebo ho nemají správně nastavený.

Co vám Facebook Pixel umožní?

  • Detailní měření konverzí včetně hodnoty nákupu

Abyste mohli zjistit, jestli se vám kampaně na Facebooku vyplácí, potřebujete mít přehled o konverzích, které vám přinesly. 

facebook správce reklam
  • Remarketing a dynamický remarketing

Pixel sleduje návštěvnost na vašem webu a můžete díky němu vytvářet tzv. okruhy uživatelů, na které cílíte remarketing na Facebooku a Instagramu.

  • Facebook Machine Learning pro optimalizaci kampaní

Aby mohl Facebook lépe cílit reklamy, využívá data z vašeho webu, které získává právě díky Facebook Pixelu. 

  • Přístup k dalším nástrojům

Díky správně nastavenému Pixelu budete moci sledovat data v nástrojích Facebook Analytics a Attribution.

Přečtěte si také náš článek o tom, jak Facebook Pixel funguje a jak ho nastavit.

#3 – Nabízejte unikátní pobídky jen v remarketingu

Většina lidí na vašem webu nenakoupí hned při první návštěvě a spousta z nich ani při té druhé. Můžete je ale motivovat.

Pokud víte, že například 90% nákupů se uskuteční do 5-ti dnů od první návštěvy vašeho webu, zobrazujte například od 6. do 9. dne reklamu s unikátní nabídkou, která bude dostatečně motivační a přiměje návštěvníky k nákupu.

Můžete je motivovat například:

  • Slevovým kódem na první nákup
  • Dárkem k objednávce
  • Dopravou zdarma
  • Měsíčním předplatným zdarma

#4 – Najděte nové zákazníky pomocí podobných okruhů uživatelů

Facebook vám může pomoci najít nové zákazníky pomocí dostupných dat, které má o vašich stávajících zákaznících. 

Funguje to tak, že Facebook určí všechny společné rysy, které vaši zákazníci mají a následně se pokusí najít jiné uživatele, kteří jsou vašim zákazníkům podobní. 

O všech údajích, které bere Facebook v potaz, se asi nedozvíme. Určitě se však jedná o věk, pohlaví, zájmy, lokalitu a jejich nákupní chování v minulosti.

Stačí vytvořit podobné publikum z vašich stávajících zákazníků a zacílit na něj reklamu. Z našich zkušeností jsou podobná publika kampaně s nejvyšší ROI u většiny našich klientů. pokud tedy odmyslíme remarketing.

FB Dokáže dokonce oslovit zákazníky, kteří ve vašem e-shopu utratili nejvíce peněz a vytvořit z nich podobné publikum.

facebook podobná publika

#5 – Vzdělávejte cílovou skupinu (content marketing)

Vytváříte edukační obsah pro vaše zákazníky? Píšete blogové příspěvky, vytváříte videa nebo máte třeba podcast? Je například něco, co by vaši zákazníci měli před nákupem vědět?

Propagujte vše pomocí Facebook Ads!

Organický dosah na Facebooku a Instagramu již nestojí moc za řeč. A pokud si dáte čas s tvorbou obsahu, měli byste ho ukázat co největšímu počtu lidí v rámci vaší cílové skupiny. 

Navíc, Facebook reklama je stále velmi levná a není velkým problémem získat čtenáře vašeho blogu nebo sledující videí za pár korun.  

Content marketing vám pomůže v budování značky a získáte tak stálé zákazníky, kteří na váš brand nedají dopustit. 

Skvělý zákaznický servis v kombinaci s obsahovým marketingem, vám s velkou pravděpodobností zajistí, že váš e-shop bude dlouhodobě úspěšný. 

#6 – Připomínejte se pokud u vás zákazníci nakupují pravidelně

Prodáváte spotřební věci, které musí zákazníci nakupovat pravidelně? Pokud ano, můžete se zákazníkům automaticky připomenout v době, kdy předpokládáte, že jim produkt pravděpodobně dojde.

Příkladem může být třeba make-up nebo sprchové gely. Pokud víte, že make-up vydrží v průměru 8 týdnů (zde opravdu střílím od boku ?), můžete se automaticky za 7 týdnů připomenout s reklamou na konkrétní produkt. 

Tento typ reklam mívá velmi vysokou ROI, protože když u vás někdo již v minulosti nakoupil a byl spokojený, je velká pravděpodobnost, že nakoupí znovu. 

#7 – Sdílejte příběh vaší značky

Lidé mají příběhy rádi  a každá značka má ten svůj. Není nic lepšího, než když se vám podaří v lidech vzbudit emoce.

Může se vám možná zdát, že váš příběh není moc zajímavý. Nejste přece Apple, Tesla nebo SpaceX. Věřte ale, že vše se dá pojmout zajímavým způsobem. 

Možná máte vizi, nějaký vyšší cíl nebo zajímavý příběh o tom, co vás vedlo k založení značky. Pokud tomu tak je, vytvořte video, infografiku, podcast nebo příspěvek na blogu. Následně svůj příběh propagujte pomocí Facebook Ads.

Shrnutí

Pokud reklamu na Facebooku správně uchopíte, může se z ní stát zásadní zdroj obratu pro váš e-shopu. Je třeba se ale odprostit od prodeje a více lidi svým obsahem bavit.

Sociální sítě nejsou Google a i tak k nim musíte přistupovat. Hard sell vám zde s největší pravděpodobností fungovat nebude. 

Správa reklam na na sociálních sítích pro e-shop je náročná a je třeba jí věnovat větší množství času, abyste zjistili, co vám funguje. Investice se vám ale vyplatí.

Summary
Facebook marketing pro e-shop krok za krokem (2020)
Article Name
Facebook marketing pro e-shop krok za krokem (2020)
Description
Využijte placenou reklamu na Facebooku a Instagramu pro váš e-shop na maximum. Ukážeme vám, jak na to a k tomu vám dáme užitečné tipy, které se jinde nedozvíte.
Author
Publisher Name
Socials.cz
Publisher Logo

Související články