Preloader logo Preloader logo
Cz En
Ceník Volné pozice Sjednat schůzku

Odebírejte novinky od Socials

Přihlášení proběhlo úspěšně, děkujeme.

Špatně zadaná emailová adresa.

Prosím, odsouhlaste zpracování osobních údajů.

Prosadit se v online marketingu je každým rokem náročnější. Konkurence přibývá, chování zákazníků se mění a to nemluvě o online marketingových nástrojích, které se mění prakticky každý den. 

A rok 2020 nebude o nic lepší, naopak. 

V České republice a na Slovensku máme malou výhodu – většina online marketingových nástrojů a trendů se k nám ze západních trhů dostane až po nějaké době. Můžeme tedy vše pozorovat lehce z povzdálí a počkat, jestli se chování zákazníků u nás bude ubírat stejným směrem.

Článků o trendech v online marketingu naleznete na internetu celou řadu a vše se opakuje. Na internetu naleznete nepřeberné množství článků o trendech v online marketingu, informace v těchto článcích se však mnohdy opakují.

Proto jsme se snažili náš článek pojmout trošku jinak, abyste si z něj mohli odnést nejen informace o trendech, ale hlavně o velkých příležitostech a tipech, jak v příštím roce vytěžit z online marketingu co nejvíce!

#1 – TikTok

Pokud je vám 20 let a více, pravděpodobně TikTok neznáte. A pokud ano, říkáte si:  “TikTok? To jako ta aplikace pro malé děti?” 

TikTok se na náš seznam příležitostí dostal kvůli svému obrovskému potenciálu stát se jednou z příštích top sociálních sítí. 

500 milionů aktivních uživatelů měsíčně a druhá nejstahovanější aplikace Q3 2019, to jsou údaje, které mluví samy za sebe. 

Co je TikTok?

TikTok je mediální aplikace pro iOS a Android na sdílení krátkých vertikálních videí. Byl vytvořen v roce 2016 pod názvem Douyin v Číně firmou ByteDance. V roce 2017, byla aplikace spuštěna pro trhy mimo Čínu pod názvem TikTok. 

Koncem roku 2017 koupila společnost ByteDance aplikaci Musical.ly (která v tu dobu měla 200 milionů registrovaných uživatelů v USA) a sloučili ji spolu s TikTokem. V důsledku sloučení měl TikTok hladký vstup na americký trh. 

Aplikace je založena na vertikálních videích, která jsou natočena samotnými uživateli, o maximální délce 60s. Obsahové trendy se na TikToku často mění. V současné době jsou například populární videa #canchallenge, ve kterých uživatelé točí vtipná videa s plechovkami.

Hlavním rozdílem oproti ostatním sociálním sítím je, že TikTok je především o autenticitě, humoru a kreativitě. 

Aplikace je k dispozici ke stažení po celém světě prostřednictvím obchodu App Store nebo Google Play.

Proč byste měli TikToku věnovat pozornost? 

TikTok byl ve Q3 2019 druhou nejstahovanější aplikací hned po WhatsApp. Porazil tak Instagram, YouTube i Facebook. 

populární sociální sítě
Zdroj: sensortower.com

A co je pro nás, marketéry, to hlavní? Můžete zde získat obrovský organický dosah! Je zcela běžné, že ačkoli při nahrání svého prvního příspěvku nemáte jediného sledujícího, získá vaše video tisíce, desítky tisíc nebo dokonce miliony zobrazení. 

Pokud o TikToku čtete prvně a dodnes jste spravovali pouze sociální sítě Facebook nebo Instagram, pravděpodobně jen nechápavě zíráte. Organický dosah na těchto sítích je oproti TikToku velmi malý. Úspěch však samozřejmě záleží na kvalitě vašeho obsahu.

Dále má TikTok velmi zajímavé statistiky: 500 milionů aktivních uživatelů měsíčně, průměrně strávená doba 52 minut denně nebo vyváženost uživatel podle pohlaví – 56% muži a 44% ženy

Na druhou stranu pro vás může být pro nevýhodou demografické složení uživatelů TikToku. Totiž 41% uživatelů TikToku je ve věku od 16 do 24 let, s tím je tedy třeba počítat při tvorbě obsahu. Pokud je vaše cílová skupina v tomto věkovém rozhraní, je pro vás TikTok velmi zajímavý již dnes. 

My ostatní máme dvě možnosti. Můžeme počkat, jakým směrem se bude TikTok ubírat nebo naskočit již dnes a riskovat nenávratnost investice. Obě možnosti mají svá pro a proti. Jedno je ale jisté, potenciál má tato aplikace obrovský a pokud brzy naskočíte na jeho vlnu, může vaši značku hodně posunout.

But even though TikTok skews younger, it wouldn’t be smart to ignore it. Because eventually, it will age up.

– Gary Vaynerchuk

Před TikTokem nyní stojí velká výzva a tou je dosáhnout toho, aby uživatele s TikTokem zůstali i v pozdějším věku, jako se to povedlo například Instagramu. 

Otázkou je, jestli se jedná o bublinu pro mladé, která skončí stejně rychle, jako začala, nebo se TikToku podaří udržet a získat svůj podíl trhu dlouhodobě.

Jak využít TikTok pro podporu značky?

Základem úspěšného marketingu na TikToku je produkovat obsah, který bude autentický a pokud možno zábavný. A neměl by na první pohled vypadat jako reklama!

Stejně jako na Instagramu můžete pracovat jak s obsahem na vlastním profilu, tak s Influencer marketingem, který je již na TikToku poměrně rozběhnutý.

U tvorby obsahu byste měli dbát hlavně na to, abyste se nesnažili za každou cenu prodávat, ale publikum spíš bavili. K tomu potřebujete “nasát atmosféru” této sociální sítě a tvořit takový obsah, který se na tuto síť bude hodit. 

A ne, sdílení videí z Instagramu stačit nebude. Obsah musí být kontextuální.

Jedině tak si budete schopni vytvořit pevnou základnu fanoušků, získat hodně shlédnutí a využít TikTok na maximum.

Níže jsme pro vás našli pár značek, které jsou již s TikTokem propojeny. Za zmínku stojí především Footshop, který odvádí velmi dobrou práci. Dalšími zástupci jsou velké značky jako Nike, Coca-Cola, Guess nebo Calvin Klein.

@footshop_official

@footshop_official

Pes alebo mačka? ☺️ Na našich predajniach sme animal-friendly. ? #foryou #foryoupage #dog#footshop #nike #adidas

@honor_czsk

@honor_czsk

Máme tady znovu soutěž o duety s @aricutee na @ockotv. Ty nejlepší se objeví v Muser chart. Tak pojď do toho! ? Video pro nás vytvořil @martingeco

♬ původní zvuk – honor_czsk

@fentybeauty

@fentybeauty

When you’re late to a meeting cuz that #SOSTUNNA challenge is poppin’! #basketballchallenge #worklife

@spikeball

@spikeball

name a funner playing surface ?☀️ #spikeball #foru #krustykrab

♬ Krusty Krab (Trap Remix) – SpongeBob

#2 – Google Analytics již nestačí

Digitální marketing je komplexnější a je stále těžší a těžší vyhodnotit, z jakých zdrojů se vám investice vrací a z jakých nikoli. Pokud ale nechcete plýtvat vaším cenným marketingovým rozpočtem, měli byste se snažit co nejpřesněji identifikovat, odkud se vám peníze vrací a kde jste ve slepé uličce.

Většina nákupů již neprobíhá pouhým zadáním hledaného produktu nebo služby do Googlu, následným kliknutím na reklamu v SERPu a koupí. 

Ve většině případů je to teprve začátek. 

Může se stát, že uživatel klikne na reklamu už ve fázi THINK, tedy nenakoupí ale jen se přihlásí k odběru newsletteru. Newslettery od vás číst nebude, ale uvidí je ve svém inboxu. Mezitím vás začne sledovat na Instagramu a na LinkedIn. A až bude chtít, zadá vaši URL adresu a nakoupí. 

Který zdroj se v tomto případě zasloužil o konverzi? Pokud první interakce byla z mobilu a poslední z počítače, s velkou pravděpodobností Google Analytics tyto dvě interakce vůbec nespojí a bude je brát jako dva různé uživatele. 

Tento trend není žádná velká novinka, budeme se s ním však setkávat stále častěji. Před marketéry nyní stojí velká výzva a tou je identifikovat správné kanály, kterým by měli věnovat pozornost. 

Spousta e-shopů, Saas firem i dalších, považuje za nejlepší nástroj k vyhodnocení úspěšnosti online marketingu Google Analytics. Ty ale nejsou všemocné a prozatím vám příliš nepomohou s cross-device nebo s efektivním vyhodnocením Facebook Ads. 

Jak lépe vyhodnotit váš online marketing?

  • Nesledujte pouze data v Google Analytics, naučte se pracovat také s Facebook Analytics a analytickými nástroji na sociálních sítích, které používáte. 
  • Sledujte interakce na sociálních sítích a různé atribuční modely. 
  • Snažte agregovat všechna data na jedno místo a upravte je tak, abyste v nich mohli jednoduše číst. 

Jedním z nástrojů, který vám pomůže je Google Data Studio. Zasílat do něj můžete data například z Google Analytics, Google Ads, S-kliku, Facebook Ads, Instagramu, Mailchimpu a spousty dalších. 

Nevýhodou může být nutnost přidání některého nástroje přes aplikaci třetí strany. 

Například Facebook reklamy, Mailchimp nebo Ahrefs můžete přidat přes aplikaci Supermetrics, která není zrovna levnou záležitostí. 

Vybrat si lze jeden konektor, který vás vyjde na $39 měsíčně nebo zvolit základní plán za $99 měsíčně. 

Pokud používáte třeba Mailchimp, SEM Rush, AdRoll nebo jiné nástroje, zaplacení $99 se bohužel nevyhnete. Investice se vám ale vyplatí!

#3 – Automatizace

Automatizací v marketingu se myslí použití softwaru k automatizaci marketingového úsilí napříč několika kanály jako jsou webové stránky, PPC, sociální sítě, e-mailing, messenger marketing a další. Software automaticky řídí opakující se úkoly, které zvyšují efektivitu a snižují šance lidských chyb.

automatizace marketingu

Marketingová automatizace je skvělá technologie, která pomáhá plánovat vaši strategii, vytvářet různorodý obsah, segmentovat zákazníky, generovat potenciální zákazníky, starat se o ně a získávat nové objednávky.

Nástroje, které vám s automatizací velmi pomůžou, jsou nástroje Zapier nebo Integromat.

Vaším cílem je identifikovat marketingové kanály, které přináší výsledky, automatizovat je a škálovat. Docílíte tak snížení nákladů, zvýšení efektivity a budete mít více času a prostoru identifikovat nové příležitosti, které vás posunou dále.

#4 – Messenger marketing

Pokud máte sociální sítě, mohli jste si jistě všimnout, že vám na nich roste množství dotazů ohledně zákaznické podpory. Jedná se o narůstající trend, který zde bude po několik dalších let. 

Již nyní si uživatelé a firemní stránky vymění na sociálních sítích 10 miliard zpráv měsíčně.

Pokud tedy stále odpovídáte na sociálních sítích stylem: “Děkujeme za váš dotaz, napište nám jej, prosím, na info@firmastoletzavopicema.cz, děkujeme.”, je nejvyšší čas změnit strategii.

82% vašich zákazníků chce okamžitou odpověď, nechtějí čekat.

V roce 2020 budete mít velkou příležitost získat mnoho nových zákazníků v případě, že budete schopni okamžitě reagovat na jejich dotazy na všech platformách, které využíváte (ať jsou to sociální sítě nebo váš web). 

Pokud to nezvládnete, přijdete o spoustu potenciálních zákazníků.

Z tohoto důvodu budou v roce 2020 na vzestupu také chatboti zaměřeni na zákaznickou podporu. 

Máte obavy, že si zákazníci nechtějí psát s chatbotem, ale s člověkem? Statistiky vás mohou přesvědčit o opaku.

72% spotřebitelů je ochotno psát si s chatbotem za předpokladu, že jim zajistí okamžitou odpověď na jejich dotaz. Rychlost je pro ně důležitější než lidský kontakt.

Chatbotům napomáhá také fakt, že Facebook plánuje spojit chatovací platformy WhatsApp, Messenger a Instagram Direct. Budete tedy moci využívat chatboty na všech těchto platformách.

Pokud byste rádi zařadili chatbota do svého marketingového mixu, můžete využít některé z platforem ManychatChatfuel nebo třeba Mobile Monkey a chatbota si lehce nastavit. 

Snažte se zajistit podporu všude, kde se vaši zákazníci pohybují.

#5 – Video marketing 

Video marketing tady s námi již nějakou dobu je a nemůžeme o něm tedy mluvit jako o trendu, ale spíše jako o “must have” pro každý business v roce 2020. Video je na vzestupu a jen “Sky is The Limit”.

Spousta značek video stále nevyužívá a jejich hlavním argumentem bývá cena. V roce 2020 už ale tento argument není úplně relevantní, protože lidé začínají upřednostňovat autenticitu před kvalitou zpracování. 

A vzhledem ke kvalitě fotoaparátů u dnešních chytrých telefonů je kvalitní video schopen natočit každý. 

Statistiky mluví jasně.

  • 51% profesionálních marketérů získává nejvyšší ROI díky video marketingu
  • Marketéři, kteří využívají video marketing, zaznamenávají o 49% rychlejší růst
  • Video zvyšuje návštěvnost ze SERPu o 157%
  • 72% značek tvrdí, že video zvyšuje jejich konverzní poměr
  • 52% spotřebitelů tvrdí, že video zvyšuje jejich důvěru v produkt nebo službu

Pokud video marketing stále nevyužíváte, měli byste ho zakomponovat do svých cílů pro rok 2020.

#6 – Micro influencer marketing 

Influencer marketing je nám již delší dobu znám, ale jeho podoba se mění a s ní vznikají nové příležitosti pro značky, které si přejí získat nové zákazníky. 

Je to teprve 10 let zpátky, kdy byl influencer marketing jen pro hrstku firem, které si mohly dovolit na svou propagaci zaplatit celebrity. Ty pak vystupovaly jako ambasadoři dané značky. Tento styl influencer marketingu funguje stále ale jeho efektivita je diskutabilní.

People do not buy goods and services. They buy relations, stories and magic.

– Seth Godin

Chování zákazníků se změnilo s nárůstem konkurence. Nejdůležitější je pro ně důvěra ve značku kterou získají díky doporučení a vlastní pozitivní zkušenosti. Důvěra v konkrétní značku je pro zákazníky důležitější než inovace a podíl na trhu.

Pro 63% spotřebitelů je doporučení produktu nebo služby důvěryhodnější forma marketingu než klasická reklama.

Jak s tím souvisí micro influencer marketing?

Zákazníci chtějí doporučení od lidí, které považují za sobě rovné. Doporučení od kamarádů nebo rodiny pro ně má větší váhu, než doporučení od celebrity. 

Micro influencer nemusí být nutně jejich kamarád nebo člen rodiny, ale mají k němu často vybudovaný vztah a proto věnují jeho příspěvkům pozornost. Záleží jim na jeho nebo jejím názoru.

Kdo je to micro influencer? 

Jedná se o člověka, který nemá příliš velký počet sledujících (na Instagramu od 1000 do 10 000) a buduje kolem sebe komunitu v rámci úzkého odvětví. 

Skvělým příkladem micro influencera je například Jade Melcher. Její profil na Instagramu je zaměřený na recenze organických kosmetických výrobků, které sama využívá. Podařilo se jí vybudovat komunitu, kterou její názor a doporučení velmi zajímá.

U každého příspěvku má desítky i stovky komentářů. A to má jen něco okolo 3000 sledujících.

Jade je skvělým příkladem micro-influencera, kterého chcete oslovit, když prodáváte organické kosmetické výrobky.

Jak vybrat micro influencera na spolupráci?

Nejlepším influencerem je váš potenciální zákazník. Pokud prodáváte například doplňky stravy pro vegany, měli byste navázat spolupráci s veganem, který kolem sebe buduje komunitu dalších veganů. 

Důležité je, aby komunita, kterou influencer buduje, byla vaší cílovou skupinou. 

Sledujte také engagement (komentáře, lajky a sdílení) u příspěvků influencera. Čím více reakcí u příspěvků bude mít, tím lépe. Pročtěte si komentáře u několika příspěvků, ať víte, jak na influencera jeho nebo její fanoušci reagují.

Výhodou spolupráce s micro influencerem je vysoká ROI. Cena za propagaci nebývá příliš vysoká. Někdy se domluvíte pouze na bártru. 

Návodů, jak navázat spolupráci s influencerem, naleznete celou řadu. Nebo si na něj najměte agenturu. Záleží jen na tom, kolik času a financí můžete investovat. 

Zajímavou možností, jak začít s influencer marketingem, je platforma Lafluence. Potkávají se zde značky s influencery a domlouvají si spolupráci. Funguje to tak, že vy jako značka dáte nabídku a influenceři se vám sami ozvou s nabídkou spolupráce. 

#7 – Obsahový marketing

Obsahový marketing (anglicky content marketing) je forma marketingu, zaměřená na tvorbu, publikování a distribuci obsahu, který je pro vaše publikum relevantní a hodnotný. Jeho cílem je přilákat pozornost, zvyšovat důvěryhodnost a generovat leady nebo objednávky. 

Jak vám může obsahový marketing pomoci?

  • Zvýšíte důvěryhodnost vaší značky
  • Budete se profilovat jako odborníci v oboru
  • Zvýšíte návštěvnost webu díky SEO
  • Navýšíte počet sledujících na sociálních sítích
  • Zákazníci vás budou sami poptávat a obracet se na vás jako na odborníky

Není náhodou, že 88% B2B marketérů považuje obsahový marketing za nejlepší způsob pro zvýšení důvěryhodnosti v očích svých zákazníků. 

Content Marketing provides 4x the ROI of our traditional marketing spend

– Julie Fleischer

Je důležité myslet na to, že netvoříte obsah pro vás, ale pro vaše cílové publikum. Zamyslete se nad tím, co vaše publikum zajímá, jak konzumují obsah a také kde ho konzumují. Podle toho vyberte jednu vhodnou platformu (nebo více), kde pro ně budete tvořit obsah.

Jaké typy obsahu můžete začít tvořit?

  • Příspěvky na sociálních sítích
  • Stories
  • Články na blogu
  • YouTube videa
  • Podcasty
  • Knížky nebo brožury
  • Přednášky nebo workshopy
  • Webináře
  • Live stream

Typů obsahu je spousta. Důležité je ale začít a vytrvat. Vyberte si jeden typ obsahu a snažte se z něj vymáčknout maximum! Následně pak přidejte další. 

Většině firem se nechce obsahový marketing dělat, protože je finančně a časově nákladný a nevidí z něj okamžitou návratnost investic. Výsledky se ale dostaví. Musíte jen vytrvat a držet se stanoveného plánu. 

Shrnutí

Trendů v online marketingu nás v roce 2020 čeká celá řada. Nyní je řada na vás, abyste pro svůj business byli schopni vybrat ten správný a vytěžili z něj maximum.

Přečtěte si také o nejčastejších chybach ve správě reklam na Facebooku.

Související články