Napsal

Daniel Bauer
Přečtete za
5 minut
Tuto dobrou otázku nám pokládá většina marketingových manažerů a majitelů e-shopů.
Stanovení rozpočtu je totiž výrazně složitější, než se může na první pohled zdát.
Cílem tohoto článku není předat vám konkrétní čísla, ale naučit vás nad rozpočtem přemýšlet v souvislostech. Dozvíte se, jaké faktory ovlivňují velikost rozpočtu a jaké otázky si položit, když rozpočet stanovujete.
Než vám ale prozradíme tajemství, jak správně určit velikost investice do výkonnostní reklamy, zapamatujte si jednu věc.
Neexistuje žádná univerzální cifra či % z obratu, kolik by měl e-shop do výkonnostní reklamy investovat.
Vše se odvíjí od konkrétního e-shopu. Velikost investice bude ovlivňovat několik hlavních faktorů, o kterých se vám rozepíšeme níže.
Zkuste si ale nyní položit jinou otázku.
Pokud za 1 Kč investovanou do reklamy získám 10 Kč, jak mohu při stejné návratnosti investovat 1 000 000 Kč a získat tak 10 000 000 Kč?
Jak po přečtení našeho článku pochopíte, tato otázka je mnohem důležitější a pro stanovení rozpočtu pro performance marketing také relevantnější.
Co vše zvážit, než stanovíte rozpočet pro performance marketing
Cíle e-shopu
Prvním krokem při určování rozpočtu na výkonnostní reklamu je zvážit vaše cíle.
Je možné, že pro vás v současné chvíli není profitabilita prioritou, ale chcete získat co nejvíce zákazníků a zvýšit povědomí o značce. Zcela jiné to bude v případě, kdy máte zavedený e-shop a snažíte se optimalizovat náklady. Každý cíl vyžaduje jiný přístup a investiční rozpočet se tak bude lišit. Kapacita vašeho skladu může být také určitým limitem.
Pro e-shop a konkrétní kampaně je důležité jasně definovat své cíle a zvážit, jaká částka by měla být přidělena na jejich dosažení.
Cash flow
Škálování prodejů e-shopu je náročné na cash flow. Pokud začnete hodně investovat do výkonnostní reklamy a výrazně zvýšíte obrat za krátké období, je třeba na to být finančně připravený. Spolu s většími výdaji na reklamu vám bude více peněz “ležet” v nevyzvednutých objednávkách a případně také u dopravců.
Toto vše může být pro vaše cash flow velmi náročné a je třeba to dobře promyslet.
Sezónnost
Řekněme, že prodáváte oblečení na zimu. V takovém případě budou vaše náklady na výkonnostní reklamu diametrálně rozdílné v různých částech roku.
Na jaře a v létě budete mít reklamu pravděpodobně zcela vypnutou, zato na podzim a v zimě bude rozpočet určitě výrazně vyšší.
Skladovost
Pokud máte malé skladové zásoby, nemá smysl do reklamy investovat příliš velké peníze a je lepší počkat, až budete mít dostatek položek na skladě.
Konkurenční prostředí
Konkurence je dalším faktorem, který může ovlivňovat rozhodování o investicích do výkonnostní reklamy. Měli byste sledovat své konkurenty a analyzovat jejich marketingové aktivity.
Pokud je konkurence agresivní a investuje do reklamy ve vysoké míře, doporučujeme se přizpůsobit a pro udržení konkurenční výhody zvážit zvýšení investic do výkonnostní reklamy.
Finanční možnosti
V neposlední řadě samozřejmě rozhodují vaše finanční možnosti. Pokud začnete s větším rozpočtem, např. 10.000 Kč/den, můžete rychleji testovat jednotlivé platformy, cílení i grafiku. A tím dřív tak naleznete nejefektivnější způsob zvýšení objednávek.
Pokud začínáte třeba jen s 1.000 Kč/den, zaměřte se jen na jednu reklamní platformu, která podle vás bude fungovat nejlépe a rozpočet netříštěte.
Více o tom, jakou platformu vybrat, se dozvíte v našem e-booku o výkonnostní reklamě. Stáhněte si ho zdarma zde.
Primární je návratnost investice
Vracíme se na začátek článku. Výkonnostní reklama se vám primárně musí vyplatit a měla by plnit stanovené cíle – PNO. Pokud máte dostatek produktů na skladě a nelimituje vás cash flow, neměl by mít rozpočet na výkonnostní reklamu žádný strop.
Velmi důležité ale je, abyste správně stanovili PNO a následně dobře vyhodnotili výsledky kampaní. V opačném případě se může stát, že do kampaní budete investovat výrazně více (nebo naopak méně), než byste měli a začnete přicházet o peníze.
S našimi klienty se snažíme nemít žádné limity na reklamní kredit. Primární je pro nás návratnost investice – PNO. Pokud plníme PNO, výše reklamního kreditu je takřka neomezená.
Shrnutí
Stanovení optimálního investičního rozpočtu pro Facebook Ads, Google Ads, S-klik a TikTok Ads je vysoce individuální a závisí na mnoha faktorech. Je důležité zohlednit cíle e-shopu, finanční možnosti, náklady na akvizici zákazníků, míru návratnosti investice a konkurenční prostředí.
Nezapomeňte také pravidelně monitorovat a vyhodnocovat výkon reklamních kampaní, abyste mohli provést případné úpravy a maximalizovat svou návratnost investic do výkonnostní reklamy.
Potřebujete se stanovením rozpočtu poradit? Sjednejte si s námi konzultaci.