Napsal

Veronika Konecna
Přečtete za
11 minut
Zábava, rychlost, výstižnost a hravost. Tak bychom definovali novou funkci Instagramu, která byla přidána před pár měsíci. Instagram Reels jsou krátké videa, které svou podobou téměř kopírují styl aplikace TikTok. TikTok ani Reels už dnes nejsou jen o hudbě, lipsingu a tanečních kreacích. Svět i trendy se mění a s ním i sociální sítě. Z čehož vyplývá jediné – rozhodně byste měli věnovat této nové funkci pozornost! Pojďme se podívat, jakým způsobem Reels mohou doplnit vaši strategii na Instagramu.
Co jsou Reels?
Reels jsou krátká videa, které:
krátká vertikální videa
trvají v rozmezí 15 až 30 sekund
jsou velmi podobné aplikaci TikTok
umožňují nahrát krátké video, upravit jej, vložit hudbu a připnout na instagramový profil
naleznete v aplikaci hned vedle Stories
Instagram zasvětil Reels i samostatný feed. V této záložce můžete objevovat pouze daný zábavný formát videí. Instagram dokonce testuje změnu celkového vizuálu aplikace, kde chce dát větší prostor tomutu zábavnému formátu. To může zásadně změnit vnímání aplikace. Proto doporučujeme tento trend vyzkoušet co nejdříve. Důvodů pro to máme hned několik:
Algoritmus preferuje uživatele, kteří testují novinky a rád tento sdílený obsah doporučí dalším lidem.
Zároveň můžete počítat s nižší konkurencí. Mnoho českých firem na tento trend nestihlo zareagovat, což vám dává velkou konkurenční výhodu. Čím dřív si tuto funkci osvojíte, tím líp.
Lidé na sociálních sítích si chtějí především odpočinout. Krátké videa tuto funkci plní skvěle.
Instagram zatím oficiálně nepotvrdil, jakým způsobem algoritmus feedu Reels funguje, ale dle neoficiálních zpráv je velmi podobný algoritmu TikToku. Záleží na tom, s kým interagujete, jaké videa sledujete a kolik u nich strávíte času. Tento typ feedu je vytvořen tak, aby na něm daný uživatel strávil co nejvíce času a velmi těžko se z aplikace ochází.
Jak vytvořit Reels?
Uznáváme, vytvořit Reels je časově trochu náročnější a vyžaduje plánovat dopředu. Jak tedy začít?
Reels tvoříte přímo ve stories, to znamená, že:
Krok č. 1: Z hlavního feedu potáhnete doleva.
Krok č. 2: Rozhodnete se, zdali chcete použít efekty, které Instagram nabízí. Tyto efekty nelze přidat zpětně.
Krok č. 3: Nahráváme video! Zmáčkněte tlačítko, díky kterému začnete zaznamenávat video.

Krok č. 4: Jakmile video nahrajete, objeví se dvě šipky. Šipkou vlevo video můžete video oříznout nebo smazat. Pomocí šipky doprava si můžete natočené video znovu přehrát.
Krok č. 5: Máme natočené video a přichází část editace! Můžete přidávat text, samolepky, či gify.
Krok č. 6: Publikujeme! Jakmile budete spokojeni s celkovým výsledkem, video můžete publikovat buď do stories nebo do vašeho feedu.

Triky, které se vyplatí znát!
Videa můžete nahrát i přímo z vaší galerie. Obrázky nikoliv.
Velmi užitečný nástroj je funkce "Zarovnat". Pokud tvoříte video a nemáte stativ, tato funkce vám vytvoří "průsvitnou kopii" předchozího klipu, díky kterému si nainstalujete telefon tak, aby přechody mezi klipy byly co nejvíce plynulé.
Používejte hudbu jiných uživatelů. Proč? Jednoduchým způsobem se můžete dostat k novým uživatelům. Pokud se někomu dalšímu tato hudba bude líbit, bude ji vyhledávat a vaše Reels se dostane do výběru videí, ve kterých tato hudba byla použita.
Klikat a měnit přední a zadní kameru může být otrava. Zkuste dvakrát ťuknout na obrazovku a tato aktivita bude o něco příjemnější.
Reels je hotové k publikaci, ale žádná miniatura se nehodí do feedu? Doporučujeme přidat vlastní fotografii, která bude tématicky ladit s obsahem Reels.
Nakonec doporučujeme si zkusit pár Reels nanečisto před tím, než je vypustíte do virtuálního světa. Učený z nebe nespadl a bude to chvilku trvat, než se vše doladí.
Teorii máme za sebou, teď se nás čeká praxe. Jakým způsobem zakomponovat Reels do vaší komunikační strategie? Představíme vám pilíře, od kterých se můžete odrazit.
Jaký vytvářet obsah na Reels?
Hravý obsah táhne. Proč? Lidé se chtějí na sítích bavit, odpočinou si a oddechnout si po práci. Žádné náročné aktivity po nich nechtějme a nedej bože číst sáhodlouhé texty! Můžete nechat lidi nakouknout do vaší firmy, odkrýt zajímavý recept, zkusit challange... To vše v souladu s vaším produktem. Nezapomínejte na jedno. I Reels by měly dotvářet identitu vaší značky.
Pokud například vlastníte beauty e-shop, můžete vytvořit Reels se zajímavou make-up výzvou. Kreativně se vyřádíte, během toho představíte vaše produkty a uživatele může inspirovat nevšední make-up.
Vzdělávejte
Reels můžete využít pro vzdělávací obsah. Jak již bylo naznačeno, uživatelé se chtějí na sítích především pobavit, odpočinout si a něco se dozvědět. Ideálně aby bylo vše naservírováno na stříbrném podnose všechno najednou. Jakmile se rozhodnete, že byste rádi přinesli něco z "vašeho oboru" na obrazovku mobilního telefonu uživatelů, zkuste si zodpovědět na tyto otázky:
Jaké byly mé začátky a co mě nejvíce zajímalo?
Jaká informace by mi nejvíce pomohla v začátcích?
Které informace mi přišly zajímavé?
Zaujme tento obsah i člověka, který je naprostý laik v mém oboru?
Jakmile získáte odpovědi na tyto otázky, můžete začít! Neměli byste zapomínat na jedno: Ač se vám vzdělávací video může zdát obsahem jednoduché, vždy se zeptejte na názor laika. Člověka, který o tom neví zhola nic.
A druhá připomínka, kterou doporučujeme si zapsat za uši: Reels není kvantová fyzika. Výsledné Reels by mělo být jednoduché, zábavné a svižné.
Ukažme si ti na příkladu s beauty e-shopem.
Vyberte si jedno téma, o kterém se mluví. Co třeba testování na zvířatech a certifikace jednotlivých výrobků? Toto téma můžete zábavným způsobem rozklíčovat. Postup může být následovný:
Vytvoříte krátké Reels, kde tuto problematiku představíte
Navážete v IgTv a téma rozeberete dopodrobna a odborněji
Připravíte post a infografiky na Stories
Voilá a máte obsah na týden vyřešen!
Máte vlastní produkt? Ukažte jej
Video řekne víc než pouze fotografie. Ve formátu Reels můžete ukázat, jak daný produkt funguje, co všechno umí... Doporučujeme daný produkt "ukázat v akci".
Opět příklad s beauty e-shopem.
Máte dárkový balíček, který obsahuje více produktů? Ukažte, jak je produkt zabalený a co všechno obsahuje. Můžete nastínit, jak se jednotlivé produkty chovají, jak vypadají na obličeji, či jakým způsobem je správně aplikovat.
Trocha inspirace od jiných značek
Velké firmy neusnuly na vavřínech a tento formát využívají ve své komunikační strategii. Někomu to jde lépe, někomu hůře... A rozhodně nemůžeme popřít jediné: tyto firmy se snaží jít s dobou a tento "náskok" určitě časem přinese své ovoce. Vybrali jsme pro vás firmy, které nás na sítích baví. Můžete se inspirovat a zjistit, jakým způsobem zakomponovat Reels i do vaší komunikační strategie.
Red Bull
Adrenalin, emoce a nevšední podívaná. Z takového pohledu máme husí kůži! Posuďte sami.
Zobrazit příspěvek na Instagramu without an ounce of hesitation! ?????? ??: @jonathanparedes89 #redbullkeepitreels #givesyouwings #cliffdiving Příspěvek sdílený Red Bull (@redbull), Srp 21, 2020 v 7:09 PDT
Sephora
Make-up, tutoriály, promo kódy, spolupráce s influencery, otevírání balíčků a inspirace! Vypadá to, že Reels a Sephora se staly nerozlučnou dvojkou a tento symbiotický vztah na Instagramu opravdu dobře funguje!
Zobrazit příspěvek na Instagramu Sephora promo codes. You’re welcome ?? #PromoCodes Příspěvek sdílený Sephora (@sephora), Lis 2, 2020 v 7:29 PST
Walmart
Řetězec Walmart se rozhodl využívat Reels především jako prostředek pro spolupráci s influencery. Až budete hledat inspiraci, jak zajímavě uchopit outfitové tranformace, zkuste si vyhledat tento instagramový profil.
Zobrazit příspěvek na Instagramu Outfits for every mood. Styled by @avani and @k0uvr. Find your vibe. Music by Walmart Associates. #walmartfashion Příspěvek sdílený Walmart (@walmart), Srp 7, 2020 v 1:30 PDT